Halvt på banan och redan förbannad

Efter att återigen drabbats av förkylning, för vilken gång i ordningen vet jag inte, med jättefeber och lite besvärande hosta börjar jag så sakta att få fart på kroppen igen. Så pass att jag lite försiktigt kommit igång med en del saker som jag haft liggande en tid. Småsaker men som ändå ska göras.

En av dessa var att höra av mig till kommunen för att kika på vilka möjligheter det finns till extrajobb. Siv och jag har kikat lite på Tjustgården och tycker den ser trevlig ut och kunde kanske tänka oss att ta några extravakter där i de långa friperioder vi har. Siv som redan nu är igång med extravakter i Norge har den fördelen, medan jag överhuvudtaget inte kan tänka mig att vara mer i Norge än vad jag måste, än mindre ta extravakter såsom arbetsbelastningen är nu förtiden.

Sagt och gjort. Jag satte mig efter frukost och knåpade så ihop ett informellt brev. Eftersom det inte var någon ansökan höll jag mig på en enkel men struktuererad nivå där jag beskrev vem jag var och vad jag gjort genom mitt yrkesverksamma liv. I alla fall det som gick på sjukvård och hälsoväsen.

Jag ska inte skryta med att jag lade ner all min energi eller kraft på detta, men jag var efter någon halvtimme, förtiofem minuter färdig och sände så iväg mailet till den adress som stod angiven på hemsidan. Jag avslutade det hela med att be dom höra av sig om de var intresserade och att jag då kunde komplettera med en officiell CV.

Det tog det bara fem minuter innan det plingade till i datorn och svar var tillbaka och svaret var enligt nedan citat


"tack för din ansökan. vänligen fyll i bifade blanketter och skickar tillbaks.


Med Vänliga Hälsningar
Bemanningsservice ÄO
Box 22
Bryggaren, Spötorget 1
593 21 Västervik
Tel 0490 / 25 53 00
Måndag - Fredag 6.30-15.00
"

Jag läste en gång, så en gång till och sedan en tredje gång. Det var faktiskt så det stod. Så och inget annat.

Tror du jag blev förbannad? Här lägger man massor av tid på at lära folk skriva CV och hur viktigt det är med att uttrycka sig på ett bra sätt. Så kommer detta tillbaka. Är den en förolämpning eller?

Ja, jag blev förbannad! Ja, jag blev förolämpad! Att sitta på ett bemanningsserviceföretag och vara ansvarig för vilka sökanden som ska få möjlighet att komma vidare till intervju och inte ha så mycket vett att man begriper att chattspråket ska lämnas hemma. Att inte ha så mycket respekt att man förstår att en sådan ansökan öppnas med ett Hej och att man fyller på med så trevligt och ett hjärtligt välkommen med ansökan. Att vara så kort oppitoppen att man inte förstår att man i ett offentligt jobb som bemanningsservice inleder varje ny mening med stort bokstav. Det finns en grund att vi har dom och det är för att underlätta kommunikationen och läsförståelsen.

Att man därtill inte "orkar" skriva bifogar utan återigen går på sms-språk och bifar filer gör inget bättre. Så avslutar man det hela med att blanda ihop bregreppen med vem som gör vad. Eller varifrån kommer skickar tillbaks ifrån.

Avslutningsvis kommer det som nog är allra värst. Det är att man inte kan avsluta på ett korrekt sätt utan sänder iväg meddelandet utan signatur/underskrift med bara den automatiska signaturen vilket omöjliggör att veta vem som sände ut detta mail.

Nu är jag inte den handlingssvaga sorten utan ringde direkt upp ansvarig enhetschef för äldreomsorgen i Västervik. Hon var upptagen men vi fick ett fint samtal några timmar senare. Hon menade att så här ska det inte få gå till och att hon tänkte gå vidare med detta. Själva tackade jag för ett hyggligt samtal, men meddelade också att varken jag eller min fru för var speciellt intresserade av att jobba i kommunen för stunden.

För hur var det man sade förr? Ett brev säger så mycket eller? Det visar definitivt vad man har för tankar som sina sjuksköterskor och dessvärre tycks inte det vara några höga tankar.

Kommentarer
Postat av: Christel

Bedrövligt! Men låt inte detta stoppa er om ni får några jobberbjudande. Kan ni tänka er att jobba inom psykiatrin? Jag vet att de, åtminstone tidigare, ibland har varit i behov av inhoppande sskor. Jag sommarjobbade -08 på Reimersholm, trivdes jättebra!

2012-03-02 @ 08:55:47
URL: http://bjorkobloggar.blogspot.com/
Postat av: Sivan

gireminn håkan bråkan

2012-03-02 @ 10:27:13
Postat av: Håkan

Tack för tipset Christel. Siv är vidareutbildad för psykiatri, medan jag är allergisk efter många år inom akutverksamheten. Vi tänker vidare :)

2012-03-02 @ 10:35:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0