Halvfärdig mat

Jag har sedan någon vecka haft en del spännande tid i köket då jag försökt förlaga mat. Detj ag nu jobbat med är pizzabottnar och klyftpotatis. Man kan nog säga att det varit blandade framgångar.

klyftpotatisen kastade jag mig över utan att veta vad jag skulle göra. Jag skalade, klyftade och kokade  i fem minuter för att sedan ställa ett dygn i kylen. Min tanke var att det skulle gå att ta fram så mycket man ville ha och sedan steka, alternativt köra den mängden i ugnen på inta allför lång tid.

Det gick till helsike. De stekta blev stekta och inget annat. Jäkligt trista måste jag säga och inget jag skulle bjuda gäster på. De jag lagade i ugnen blev goda, men inte sparade jag speciellt myclet tid på det. Nog blev de färdiglagade snabbare, men de fick inte den krispigheten, eller den färgen jag ville ha med mindre än att de stod i närmare 40 minuter. Ska jag kunna laga dessa är det bara en sak som gäller och det är en fritös. Ja, maskinen alltså, inte en ung spänstig jänta som står i köket och fritterar min potatis.

Pizzan då?

Jo, jag gjorde degen som vanligt. Kavlade ut och för att få in fortionspizza tog jag en tallrik jag hade och skar helt enkelt ut degen efter den. Därmed var storleken klar och pizzan kunde gå in i ugnen. Tiden sattes till fem minuter och här finns det ett eller annat att göra. De tunna pizzorna blev helt enkelt för torra, medan de tjocka var mer okej.

Pizzorna lades i frysen och togs upp dagen efter. Vi hade bestämt att vi skulle ha tre sorters fyllning. Det var skinka, köttfärs och peperoni (den lite starka korven i skivor). Dagen till ära hade jag köpt riven ost och gick på mozarella. Pizzorna gräddades på vanligt sätt och alla blev godkända. Möjligen att köttfärsen var lite torr.

Jag hade lagat tomatsås själv och den var rätt stark, men på pizzan var den precis lagom. Det var lite för lite, vilket åtgärdades i kväll. Likaså lade jag finhackad paprika på köttfärspizzan som då blev helt toppen. Vi ska nu prova en annan sorts skinka och till det lägga ananas och paprika även på de sista två. Det gör det lite mindre torrt och jag tror att det blir bra. Jag ska bara finna en eller annan pizzasås som tillbehör. Jag antar att det går åt römme, vitlök och peppar. Jag får återkomma i detta.


Pizza pepperoni och en trippel allt

Kommentarer
Postat av: Tjukka

Jeg synes FORTIONSpizzaene var kjempegode. Jeg kjenner fortsatt at jeg er ubehagelig stappa fire timer etter og ha värt prövesmaker. NAM NAM MVG

2011-03-09 @ 21:45:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0