På hemmaplan

Återigen har vi lagt en veckas jobb bakom oss och återigen konstaterar jag att det inte blev något bloggande. Sedan kaffeolyckan har det inte blivit någon ordning överhuvudtaget på bloggandet. Det är inte teman som fattas utan mer att skaffa nya bloggrutiner då de gamla inte längre gäller.

Här hemma har i alla fall det första dygnet precis som alltid ägnats åt trädgården. Gräsklippning, blomskötsel osv. Jag fann (Siv egentligen) de mest fantastiska pelargoner i Norge. De fick jag tag i sticklingar från och tillsammans med lite annat som jag sprungit på skulle det planteras inför vinterförvaring. Dessa kommer alltså inte hängas på tork, eller placeras i papperspåse.

Rådjuren har varit och hälsat på under den gångna veckan och tagit en av tujorna på framsidan. Inte helt, men dock så den ena ser lite maläten ut. Det är lätt att hålla sig för skratt, även om jag förlåter rådjuren eftersom jag tycker det är en fantastisk tillgång att vara så nära naturen.



Den rosa höstanemonen vi köpte sist vi var hemma har börjat blomma. Den blev så fin att vi nu köpte en till att ha på framsidan. Denna gång en vit och tanken är att den ska få ersätta den storblommande Blomman för dagen som nu hade gjort sitt. Den blommade fortfarande men var så trist att det bara var ett antal lång stjälkar med blommor på toppen. Jag har tagit vara på frökapslarna från den och hoppas därmed att vi kommer kunna ha en eller ett par nya till våren nästa år.



Jag gav mig också på allmäningens äppelträd igår. Hoppas dom jag inte pratat med tycker det är okej. Det har fått växa helt vilt ända sedan det planterats och har på ett eller annat sätt blivit ett träd med hundratals små prydnadsäpplen som efter ett litet tag ligget och skräpar precis överallt. Nu har jag tagit ner de delarna (jag trodde länge det var frågan om två träd) och tagit bort ca 20 % av det vanliga (det är vad som rekommenderas var gång att maximalt ta). Nu ska det som fällts sågas i bitar och köras iväg, men det får bli nästa gång vi är hemma då vi kör Volvon (som har dragkrok) och dessutom ska ta vårt eget till tippen.

Min tanke är att jag ska försöka ta ner äppelträdet till normal höjd och se om det går att rädda och till och med få lite riktig frukt på. Går det inte så får jag väl köpa något annat och sätta där. Kanske något som inte blir fem meter högt och som inte heller skräpar så mycket. Under äppelträdet håller vi på at fyller upp med jord (kompostjord och det som blir över från krukor osv). Här planteras det blommor och buskar och tanken är att det ska bli lite fint i stället för som tidigare, en totalt vildvuxen plats där det bara sett ovårdat ut.

Nu ska jag packa badkläder för att sticka till simhallen. Därefter blir det helstekt kotlettrad med stekt potatis ochj bea i bowlinghallen. Sen gör vi stan......


Hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0