Misterhults skärgård

Igår, söndag var vi ett informellt gäng från friluftsfrämjandet som träffades utanför ordinarie verksamhet. Tanken var att ett gäng mer erfarna paddlare skulle bege sig ut på öppet vatten för att paddla till Furö som ligger strax utanför Oskarshamn. Turen var en ren rekatur inför en planerad tur till Blå Jungfrun som vi pratat om.

Dock visade det sig direkt att det var alldeles för kraftig vind och för höga vågor för att det skulle vara en säker tur. Vi visste redan innan att chansen skulle vara stor för att vi skulle vara tvugna att tänka om då hela turen i så fall hade gått på öppet hav.

Nu valde vi i stället att sätta kursen norröver och tanken var att sakta kryssa oss uppöver till Figöholm. Vi skulle prova oss upp i ytterskärgården för att sedan hemöver ta turen inomskärs. Sagt och gjort! Vi fann skapligt med lä och efter någon timme fann vi en ö där alla kunde ta sig iland. Vi var åtta stycken och det ställer lite krav på landstigning då vissa vill ha sand, andra klippor och några inte vill kliva i vattnet.

Utsikten från vår kaffeö var bedårande. Ytterskärgård med öppet vatten och med en himmel med växlande sol och moln. Vi hann bara sätta oss i kajakerna och paddla fem minuter så fick jag syn på en kulle i horisonten. Det var Blå Jungfrun som stack upp ur havet. Här var det dessutom en fantastisk skärgård med massor av små, små öar. Det visade sig senare att det var otroligt grunt och med jämna mellanrum hörde vi någon svära, ett roder som slog i botten eller som jag gjorde, körde på grund med en rejäl smäll och så hårt att jag inte kunde komma loss för egen maskin. Jag skrapade dessutom hål i bottenskiktet av gelcoat....

I stort sett hade vi sakpligt med motvinden norröver. Bara vid ett par överfarter var det lite skumpigt och så pass att man fick slita lite med paddeln. Är det lite sjö föröver, eller snett framifrån är det bara kul då det gungar rejält och har man sedan lite fart blir det kraftiga vattensprut då kajaken slår ner i vågorna.

Siv skötte på hemvägen kameran med beröm godkänt. I morse när jag satte mig vid datorn för att sända bilder till våra kamrater visade det sig att vi tog över 130 bilder under dagen. Svårt att välja, men man får gå tillbaka flera gånger tills det bara är de bästa kvar. Här har Sivan fått med en bild som visar att det var gott om packning i kajaken igår, även om vi bara var ute över dagen.

Efter att ha vänt i Figeholm blev det ett långtparti med paddling inne i små viker och långa vasspartier. Det var nästan som att paddla i insjö, eller en liten å. Självklart var det gott om fågel av alla de slag och även denna dag fick vi syn på ett par örnar.

I stort sett sken solen på oss hela dagen, undantaget en kort och liten skur när vi runt tvåtiden skulle äta lunch. Det vara bara så att de flesta hann ta sig ner till kajakerna för att täcka dom så var det därmed över. Annars paddlade vi mest i sol och värme. Vid 18-tiden var vi tillbaka och det var vi glada för. Siv och jag hade nämligen andra planer än att bli med kamraterna norröver.

Då ingen av oss (vad jag vet i alla fall) hade varit i Oskarshamn hade vi bestämt att vi skulle ta turen inom där då det bara var ett par mil. Sagt och gjort. Medan kvällen och solen sänkte sig i horisonten åkte vi genom stadens centrum och kikade. Vi var en tur bort till färjeterminalen för gotlandsfärjan och vi tog ett kort vid SKB. Därefter blev det en pizza i hamnen som för övrigt var väldigt trevlig och inbjudande för aktiviteter (den inre alltså). Här kan nog Västervik plocka upp en eller annan idé om vad vi skulle kunna göra.