Besök

Jag fann just denna lille krabaten på fönsterbläcket utanför vårt sovrummsfönster. Han satt som sovandes och med två katter i huset enades Siv och jag om att han var tvungen att flytta på sig innen han blev Desmos lekkamrat.

Alltså gick jag ut och jag passade på att ta en del kort de få stegen som var fram till fågeln. Han satt som drogad och lät sig villigt fotograferas. Det var först när jag skulle ta den som den flaxade och inte ville vara med. Efter ett par omgångar lyckades den så lyfta och flög i stället upp i ett träd lite längre bort på gatan.

Där sitter den betydligt bättre än utanför vårt fönster. Jag skulle gissa på att den flygit in i fönstret och var lite omskakad, därav det märkliga beteendet.

Någon som vet vad det är för fågel?


Kommentarer
Postat av: Arne

Det er en Rødstrup.

Den vil gjerne vise seg frem.

2010-09-29 @ 02:48:05
Postat av: Christel

Rödhake på svenska. Trevlig fågel som är ganska orädd av sig.

2010-10-02 @ 19:34:55
URL: http://bjorkobloggar.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Christel: Jag är i och för sig inte speciellt intresserad av fåglar, men har aldrig, vad jag kan minnas sett en sådan. I alla fall inte på nära håll. Sedan visar det sig att det är en av sveriges vanligaste fåglar. Jo, men får nästan skämmas friluftsmänniska som jag är :)

2010-10-03 @ 14:47:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0