Morgondagens bilprovning

Idag sker det några av oss dessvärre inte sett fram emot. Vår gamla institution Bilprovningen går som organisation i graven. Regeringen har för ett år sedan beslutat att den ska avregleras och konkurensutsättas och jag vill bara säga tyvärr!

För även om jag i stort sett är för fri marknad och konkurens finns det nog några saker som borde ha stannat kvar hos staten. Ett av dom tidiga var strömen och det vet ju alla hur det gick. Billigare priser med ett större urval hette det. För ett halvår sedan var det apoteket och har det lett till bättre öppentider, större urval och lägre priser? Nej knappast!

Så är det då dags för bilprovningen. Tre företag står på kö redan idag för att komma in på den svenska marknaden. Det är ett finskt, som räknar med att börja så snart det går, ett tyskt och ett spanskt om jag minns rätt. Bilprovningen kommer också i framtiden vara kvar.

Man "vet" redan nu att priserna kommer stiga. Eftersom fler ska slåss om samma antal kunder måste man ta ut högre priser. När man sedan pratar om kvälls, natt och helgöppet anar alla med lite egen tankeverksamhet att priserna måste öka ganska kraftigt.

Det finns heller inget hinder mot att samma företag som besiktigar erbjuder sig att laga de eventuella felen på samma sätt som i Norge. Fördelen här är att den verkstaden inte i så fall får ligga i anslutning till besiktningsstationen. Så har man bestämt idag, men hur ser det ut i morgon?

Det är detta jag vänder mig allra mest emot då Norge har denna typ av kontroll. Där har man i och för sig besiktning var annat år, vilket syns direkt man passerar gränsen då väldigt många av bilarna har trasiga eller helt felriktade/kopplade lysen. Men man har också valt ett system där verkstaden som kontrollerar bilen också kan vara den som lagar den (vilket man av bekvämlighetsskäl ofta väljer). De har ett schema ce följer, men inte alls på samma systematiska sätt som bilprovningen i Sverige. Och det är klart att man funderar väl på hur seriöst det är ibland. Har de lite inkomster för stunden kanske det är lättare att föreslå att saken som är lite sliten måste bytas. Då byts den hos min verkstad och inte hos någon annan som då tar inkomsten.

Under de år jag varit i Norge har jag inte läst något positivt om dessa kontroller. Tidningarna skriver varje år och påhittade fel och undermåliga kontroller. Man har planterat ett antal fel i bilen, vilka har ignorerats av verkstaden och i stället har de funnit fel som man vet inte varit äkta.

Vi kan bara hoppas att det inte blir följden i Sverige och ett sätt är att undvika de nya aktörerna. Stanna hos bilprovningen även om någon annan dumpar priserna för en sak är säker, när de väl är gott etablerade på marknaden, då skjuter priserna i höjden...

Volvon som igår återigen fick nu framruta á 1800 kr i självrisk


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0