Snälla SVT

Jag har just läst en av våra stora dagstidning som rapporterar från Eurovision Song Contest och vårt svenska bidrag med Malena Ernman. Enligt tidningen/arna ser det väldigt mörkt ut och som en reporter från Azerbadjansk tv säger; känner de inte igen den sortens musik. De förstår den inte.Alltså blir det inga röster.

Då blir det såklart problem. Vi har sett det i många år i rad nu. De nordiska länderna röstar tolv på varandra medan England, Tyskland osv ger oss lite lägre, men dock poäng. Sen börjar det bli tomt. Grekland, Cypern, Kroatien osv, osv har inget över för den nordiska musiken och därmed blir det oftast noll och intet.

Sverige och Norge blir sittande och tittar på medan de länder, belägna lite mer österut hyllar varandra genom tolvor, tior och åttor och sedan rakt ner skänker poängen (på precis samma vis som oss) till "våra kompisar grannländer".

Så långt är det inte värre än det Sverige, eller för den delen Norge gör. Problemet är bara att med den östra dominans i antal länder det är idag så har vi västländer i stort sett ingen chans. Vi får vara glada om vi kommer till finalen. Detta borde förhoppningsvis leda till tävlingens död. Den gräver sin egen grav då intresset borde upphöra.

Tyvärr  verkar det inte göra det trots vår  besvikelse år efter år. Vi förbannar de länderna som vi inget förstår av och menar att det är dags att skrota hela grejen, för att nästa år återigen sitta där och hoppas. Kanske, kanske vårt bidrag vinner!

Nej kära SVT! Jag är inte intresserad. Har inte varit på många år om någonsin. Att tävla i Sverige och låta få folket få musikalisk underhållning, att ha ett SM i schlager, det är okej och det kan jag vara med och betala. Kanske till och med ett nordiskt mästerskap. Men jag vill inte vara med att betala detta evenelmang.

Så därmed ber jag SVT om att ta sig en funderare. Är det värt detta? Får man tillbaka  det evenemanget kostar? Vore det inte bättre att lägga pengarna på något annat?


Det mest spännande med det hela är nog Ernmans klädsamma armmuskler

(bilden lånad av www.aftonbladet.se)

Kommentarer
Postat av: Sivan

Jeg må si jeg ble mer fascinert av puppene til den der svenske syngedama.....

2009-05-12 @ 15:22:47
Postat av: Anonym

Di puppera har hu troligen köpt...



De ser nämligen likadana ut på varje foto och som du kära levnadskamrat vet är inte ikke speciellt faschinerad av dylika silikonsaker....

2009-05-12 @ 16:33:45
Postat av: P3

själv har jag stängt ned hela grejen med melodifestivalen i år. Jag har sett lite av deltävlingarna men inte orkat bry mig mer än så. Kanske att jag tittar på lördag... om det inte finns ngt roligare att göra.

kramkram

2009-05-13 @ 14:48:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0