Blixtvisit på Faccebook




Igår eftermiddag satt jag hemma och hade lite långtråkigt i det grå och trista vädret. Jag satt vid köksbordet och plockade runt lite i datorn då jag hittade ett mail som legat och skräpat ett tag. Det var från en gammal kollega som ville att jag skulle titta in på hennes Facebokksida.

Sagt och gjort. Jag loggade in, vilket tog tre minuter och så hann jag vara ute där lika länge innan det plingade till. Ytterligare en gammal kollega dök upp hade lagt till mig som vän. Två minuter senare plingade det åter och då var det en paddlarkompis som lade till mig.

Sedan fortsatte det så. Jag kikade runt lite och noterade att man var tvungen att vara vän för att kunna kika på någons sida. Vän blev man genom att bara slå på mailadressen, eller genom ett enkelt klick.

Mer än så blev det egentligen inte. Jag som funnits på diverse forum i många år nu, blev inte direkt imponerad. Systemet bygger verkligen på att flest vänner vinner. Fråga och lägga till. Jag hittade flera stycken med många hunda,kanske tusen vänner. Det var sida på sida på sida med bara vänner. Stackars människor som ska vedlikehålla  alla dessa vänner.  Själv har ju jämt göra att försöka hålla kontakten med de jag har runt mig idag :)

Jag kan såklart se varför det är så populärt. Alla finns ju där. Dagisvännerna, grundskoleklasskamraterna och alla dina kollegor du haft på dina samlade arbeten genom livet. Dina barn finns där och alla andras barn också. Kändisar och kulturpersonligheter och har du tur, ja då blir du kanske vän även med en sådan.

Jag loggade ut i går kväll igen. Då hade jag varit medlem i 7 timmar. Det fick räcka så!

Kommentarer
Postat av: Siv

Er du avaktivert Facebooker så var det jammen på tide at du kom deg ut derifra....Har du värt innom så er det jo helt sykt hvordan det nettstedet innfiltrer områder som du ikke har bedt om å bli blandet inn. Facebook oppfatter jeg som en slags infeksjon. Er du ute så gratulere til deg. Håper ikke du må bli smygfacebooker av ulike grunner, da!

2009-03-24 @ 16:35:02
Postat av: HerrE själv

Tyvärr gäller det väl kanske i ännu större grad Microsoft med allt som dom försöker knyta ihop...

2009-03-24 @ 17:26:41
Postat av: systeryster

Ett sent inlägg i debatten. Men jag ligger lite efter i både bloggande och läsande av bloggar.

Jag är med i facebook av en enda anledning, och det är att få ta del av Idas öliv. Jag söker inte vänner och svarar oftast inte ens på vänförfrågningar. Så funkar mitt facebookande :)

2009-03-27 @ 00:33:01
URL: http://tanjabjorklind.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0