En dålig dag

Nattens resa från Norge till Sverige gick som väntat. Utan problem. Jag åkte strax efter klockan elva och var hemma ganska exakt klockan 06.00. Det var väldigt lite trafik, torra fina vägar undantaget från Vimmeby där det låg en hel del snö, men var turligt nog inte halt. Temperaturen låg i stort sett på 13-14 minusgrader förutom mellan  Eksjö och Vimmerby där den plötsligt sjönk till 20 minus.

Jag var otroligt trött mellan Uddevalla och Göteborg, men tänkte stanna och ta en kopp kaffe och en korv i Borås. Väl där var det inte öppet så jag fortsatte. Dock piggnade jag till i Göteborg på ett märkligt sätt och det höll sedan i sig hela vägen hem.

Tyvärr höll det i sig sen när jag skulle sova också. Jag var i säng vid sjutiden, men kunde inte koppla av. Det kan ha berott på husets temeratur. Det var nämligen bara 14 grader inne när jag kom hem. Dessa 14 grader var ju inte bara i rummen. Nej, allt var 14 grader eftersom vi inte varit hemma på 16 dygn. Hela madrassen var 14 grader, kuddar, täcken, rätt igenom. Inne i skåpen var det detsamma och då tar det ju såklart lite tid att värma.

Sivan hade gett order om att sänka värmen innan jag for. något som jag tyckte lät klokt. Inte hade vi gjort något sådant förut och därmed blev värmen lite för låg. Jag har idag eldat och eldat. Höjt temperaturen på pannan ett flertal gånger, men trots det har det inte blivit mer än just 15-16  grader. Så i kväll har jag vridit upp ytterligare, tänt en massa ljus och just nu är vi uppe i 17,9 grader. Det är m a o både tjocktröja och ullsockor som gäller inne.

För att kort återgå till sömnen så slumrade jag till i små korta stunder för att två timmar senare (och ganska frusen) ge upp och i stället stiga upp för att äta frukost. Då jag inte handlat fick frukosten idag bestå av en stark kopp kaffe (svart eftersom vi inte hade mjölk) och en väl tilltagen slice pizza. Är det förvånande att jag idag äter novalucol???

Efter detta hämtades den lille vanföringen från kattpensionatet, jag handlade och sen, när kockan var två, då tog Desmo och jag siesta. Som ett gammalt äktepar intog vi sängen. Jag i ryggläge och katta mellan knäna, långt upp i skrevet (jäkla varmt och gott för den som inte provat). Sen sov vi. Till och från i två timmar.

Det var härligt!


Innetemperatur för stunden

Kommentarer
Postat av: Sivan

Jeg skal ikke legge meg opp i avmedvarmenførdudrarigjen! Jeg hadde vel aldri trodd det skulle være så kaldt i Væstervik. Jeg som trodde vi hadde flyttet til SYDEN!

Håper du har fått opp varmen nå da>! Klem på deg og katta!

2009-01-06 @ 00:43:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0