Helgpaddling i Västervik

I lördags morse vaknade vi strax före klockan åtta. Det var inte det väder som utlovats, inte i närheten. Det skulle ha varit sol och varmt, medan det verklighetens Västervik var grått, kallt och trist.

Nu har vi bott här ett tag så vi vet att det växlar fort och därför packade vi och gjorde oss klara för avfärd. Nog blev det väderförändring också. När vi satt och åt frukost började det regna och inte så lite heller. Det fullkomligt öste ner. Vi bestämde oss trots det för att åka ut till Horns udde (där vi skulle träffas) för att höra vad som sades. Vi var rimligt säkra på att turen skulle ställas in.

Väl ute där stod de flesta och väntade (vi skulle vara totalt tretton stycken) med kajakerna lastade i vattenkanten. Sivan och jag tittade på varandra, men tänkte nog mest att; ja ja. Vi lastade av kakerna och började packa i och under tiden lättade regnet av. Ut över havet var det bättre väder och i horizonten såg vi en segelregatta som hade satt kurs mot Öland och byxelkrok.

Segeltävling påväg mot Byxelkrok Öland

Klockan tio på utsatt tid kom vi iväg. Regnet hade då upphört, även om det fortfarande var grått. Dagen gick fort och vi guidades genom ett antal öar och små trånga passager innan vi fram på eftermiddagen siktade Flatholmen. Här fanns det bde utrymme för oss som ville tälta, men även ett litet personligt vandrarhem för dom som ville ha ett bekvämare alternativ med tak över huvudet och lagad frukost.

Flatholmen där det fanns ett litet vandrarhem

Söndag morgon vaknade vi upp till regn på tältduken. Trist eftersom dom lovat att det skulle bli fint. Vi slumade till en stund till och när vi sedan vaknade och skulle laga frukost hade solen brytit fram genom molnen. Det blev fint och varmt och skulle så förbli genom dagen. Eftersom Flatholem inte ligger långt ifrån Hornslandet så paddlade vi lite söderut och snirklade oss sedan sakta hemöver. Det blåste kraftigt och var betydligt mer vågor på de stora ytorna än jag tidigare varit med om. Det gungade rejält och det bar både kul och lite spännande eftersom man visste att det fanns hjälp att tiillgå en liten bit bakom om något skulle hända. Inget hände dock eftersom jag upplevde att jag satt otroligt stadigt i min kajak. Kanske var det packningen som gjorde det med sina extra kilon.

En trång passage mellan två öar
Den sista passagen upp mot Horn piskade vinden rejält och det var med trötta armar jag paddlade in vid bryggan strax före klockan 18. Vi kunde då sammanfatta turen som god och spännande. Alla typer av höstväder, god mat, gott sällskap.Vi hade sett ett antal havsörnar och fiskgjusar, men tyvärr ingen säl denna gång heller. Det var i alla fall en härlig tur även denna gång och vi ser redan fram emot nästa. Kanske blir det övernattning på Örö i oktober, kanske blir det något annat.