Västerviks badhus

Så kom vi oss iväg till badhuset. Sivan som tycker mycket om att simma var där i den förra arbetsperioden jag hade.  För egen del var det en ny erfarenhet.

Badhuset i sig är inte mycket att säga om. En varmbassäng, en relativt varm 25 meters simbassäng, väl avgränsad för de som vill simma och de som vill leka och skvätta vatten. Vad som var kul var att i anslutning till den stora bassängen fanns ett hopptorn med både 3 och 5 meters uthopp. Det blir spännande att se om vi kommer till skott med vår plan att dyka från tre meter. Sivan är nybörjare på dykning och törs nu dyka från ca en meter.

Badhuset har också en kafeteria, restaurang som tycks väldigt populär bland fysiskt arbetande människor. Var den inte full så var den i det närmsta halvfull under den tiden vi var och simmade. Först vid halv två började det tunna ur.

I samma hall som badet finns också Nautilus gym, bowlinghall och kommunens egen lilla styrketräningslokal. Den ska vi prova nästa gång vi badar, liksom vi ska komma till och prova bowlinghallen. Det kostar 130 kr/timme på vardagar och 29 kr extra på helgen. Alltså ett ganska billigt nöje fortfarande.


Västerviks simhall/badhus

Sivan gjorde 40 längder medan jag som är otränad gjorde max hälften. Sen var jag trött och ägnade mig åt att titta på folk. Det var ganska stilla på fredagen och endast ett tiotal människor var på besök.

Kommentarer
Postat av: systeryster

i min ungdom, när vi tillbringade somrarna i Västervik, hade vi en kompis som bodde där och jobbade i badhuset. Han låste upp åt oss så vi fick bada, helt själva. Det var där, i Västerviks badhus, jag lärde mig dyka som vuxen. Dök från en meter den sommaren. Slutade tyvärr sen igen. Hoppar fortfarande med fötterna före, men vad spelar det för roll, egentligen!?! kram

2008-10-25 @ 10:16:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0