Södermanlands läns landsting


Jag läste under den gångna veckan att Sörmland är ett av två landsting som fortfarande går med förlust. Om jag minns rätt så var det med 100 miljoner. Det är en ganska stor summa sett till att övriga landsting går med vinst, eller i alla fall jämnt upp. Den undersökningen visar också att en del har fått sjukhusen att gå ihop, medan några måste ta hjälp av kultur, bussar och skolornas intäkter för att redovisa nollresultat.


När jag sedan har följt debatten, eller det lilla som släppts ut i tidningarna så visar det sig att man återigen ska spara och effektivisera verksamheterna i "mitt" gamla landsting. Man ska ta pengar från sjukhusen och vårdcentralerna 70/30 om jag förstod det rätt och så ska man se till att det blir en förskjutning av pengar och resurser dit där dom bäst behövs????

Om man tar bort 70% av 100 miljoner blir det inte mycket pengar och resurser kvar att förskjuta, eller?

Som utomstående kan man i alla fall tycka det är märkligt att så många politiker, så många lösningar på problemet och så många år inte har fört Sörmland en krona närmare balans, snarare tvärtom.

Att man nu återigen väljer en väg där man kommer säga upp folk, speciellt ute bland de som ska utöva vården, det förvånar väl ingen. Inte heller att man tillsätter ytterligare en chef med en lön på ca 100 000 kr i månaden. Besparingar bland personalen kräver nya chefer som det tycks!

Jag beklagar er Landstinget Sörmland!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0