Desmo

Góðan daginn

image8

Desmo är en katt. Inte vilken katt som helst. Ja, jag är medveten om att alla föräldrar, katt- och hundägare säger just samma sak, men detta är sant. Desmo är dessutom en abbysinerkatt och Abbysinern är känd för ett par saker.

Många av dom kan apportera

Dom är extremt skickliga jägare

Dom har i perioder hög aktivitetsnivå med extra mycket inbyggd nyfikenhet

Dom är generellt mer sällskapliga och kärvänliga än andra katter

Dessa egenskaper stämmer väldigt bra på Desmo. Vi hade en abbysiner till (den grå på bildenovan och som tyvärr blev överkörd) som det också stämde på, undantaget apportering. Han stod mest och tittade oförstående på oss när vi kastade saker över golvet. Han var helt enkelt inte det minsta road. Desmo däremot, han kommer ofta med skinnmusen på kvällen då vi sitter i soffan. Släpper den framför fötterma på Siv och på kattvis förväntar han sig få massor av uppmärksamhet.

Siv som är väldigt glad i katten (det är såklart jag med) sätter så igång en show av sällan skådat slag. Jag brukar fundera på vem som har roligast. Katten eller hon? Hon skuttar runt och räknar... "eeen, tooo, tree.....apport", kastar och så far musen iväg över golver. Desmo kastar sig efter och som en lekfull hund plöjer han genom eller över vinglas, tallrikar och stearinljus i en barnslig iver. Över rumsbordet, ner över kanten i ett jättsprång och i full fart över golvet. För er som inte sett vårt vardagsrum kan jag berätta att det verkligen är ett långt rum. I ena enden på kortväggen står soffan och i den andra matbordet och golvet består av lacklerat trä.

Desmos färd slutar oftast som en vild slalomtur mellan stolsbenen, eller i en otroligt vild stoppsladd på det blankpolerade golvet. Musen fångas mellan framtassarna och sen, med musen i munnen och breda kliv vänder han turen mot soffan och Siv. En mycket stolt abyssinerkille på dryga året med fångat byte munnen.

Siv då? Sitter hon bara snällt och väntar medan jakten pågår? Nej självklart inte! Hon är ofta precis lika engagerad som Desmo. Det vore en överdrift att påstå att hon står och hoppar i soffan, men långt ifrån är det inte. Det ett otroligt engagemang far hon omkring, ropar och hejar på katten. " Vaaar är musen? Fååånga musen? Kooom tillbaka! Sååå flink gutt! Neeeej! Jaaaaa!

Så låter det och oavsett hur spännande det är på tv så går det inte att låta bli att engageras av den pågående leken.
Länken här nedan beskriver hur det är att leva med Desmo på morgonen. Man skulle kunna tro att filmtillverkaren levt med vår katt, men det är säkert ett vanligt kattbeteende klockan fem på morgonen. Ha om möjligt ljudet på.
http://www.youtube.com/watch?v=GmwqpHsMExg&eurl=http://www.exet.nu/html/video/wakeupcat.shtml

Nu måste jag sätta fart. Våren pockar på uppmärksamhet utanför fönstret!

/HerrEriksson

Kommentarer
Postat av: Petra

jag må vara en fånig dotter, eller bara en stor djurälskare. Hur som kan jag inte hålla bort tårarna när jag ser den lilla söta blå kattrackaren. Kul med blogg, jag återkommer!! många kramar/ döttra din

2008-02-28 @ 18:56:05
Postat av: HerrEriksson

Tårar är fint. Inte fånigt. Speciellt inte på en blogg, långt från den som skriver.. Så bara gråt! Och du! Kom bara tillbaka. Jag kan lägga fler djurbilder.

Kram på dig!

2008-02-28 @ 19:02:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0