Motionsåkning med inlines


 

inlines

 

Jag började åka skridskor i vuxen ålder, eller som så många andra hade jag åkt i skolåren, men bara det jag verkligen var tvungen till. Det fanns som vanligt ett gäng killar som hade den senaste utrustningen och alla skydd som fanns att få. Hockeyklubbor med rätt namn osv. Det hade inte jag.. I stället fick jag använda mina skridskor över tre år. År ett var de för stora, år två lagom och det tredje året för små, typ!

 

Det enda jag minns förutom att jag avskydde skridskotiden, var att det var kallt, att det var vått och att det gjorde ont både här och där. Mest såklart i fötterna och orsaken till det var nog passform och att jag troligen åkte mer på innanlädret än själva skenan efter en stund. Så när högstadiet var slut var min karriär slut som både skridsko och skidåkare.

 

Så blev jag vuxen och hamnade i Nyköping. Här var det långfärdsskridskor som gällde och efter ett par säsonger var jag tvungen att prova. Det gick sådär, men var faktiskt ganska kul. Inte var det så kallt heller och kanske det berodde på bättre kläder och bättre pjäxor. Hur som helst så tog jag mig igenom min första säsong med livet i behåll. Jag insåg att jag var en ganska medioker åkare och sökte runt lite på nätet hur man kunde träna teknik och det var då jag fann inlines.  Jag hade tidigare provat på rollerblades där hjulen satt två och två, något som jag inte fastnade för. Men med fyra hjul på rad blev det något helt annat.

 

Sedan dess har jag i barmarksperioden åkt inlines i 7-8 år. I vissa perioder mer frekvent än andra. Dock kan jag inte påstå att jag är jättebra utan åker för att det är fin motion och kul men som med allt annat blir jag bättre och säkrare för varje år.

 

Förra året gjorde vi lite reklam via Friluftsfrämjandet att vi åkte regelbundet och därmed blev vi ett par stycken som åkte tillsammans en gång per vecka. I år tar vi ut svängarna ytterligare och arrangerar via främjandet ledarledda turer. Det innebär att skridskosektionens ledare på måndagar kommer erbjuda våra medlemmar att i grupp komma ut och åka. Vi börjar varje gång med en liten uppvärmning och lite teknikträning utifrån deltagarnas behov. Det kan vara start och stopp, svänga, översteg eller att träna på att förbättra åktekniken. Därefter åker vi på tur och det kan variera mellan 5-20 km allt utifrån deltagarnas erfarenhet och kondition.

Vi har dessvärre inte möjlighet att ta emot totala nybörjare utan man måste ha någon skridskovana innan.  Skulle du vilja vara med så kontakta undertecknad. Det är lättast att komma in i gänget tidigt på säsongen.

 

Nästa blogg skriver jag lite om var vi åker, hastighet och vilka trafikregler som gäller.

/Håkan


Kommentarer
Postat av: Anders Eriksson

Hej !
Vet du ingen som kan ge mig några träning/tekniktips. Jag är en riktig nybörjare ska köpa inlines nu i em,kollat på nätet hur man gör o söker videos mm. Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning, Anders snart 56 år ung

2013-05-31 @ 11:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0