Vem äter vad?

- den 25 mars 2013, kl 08:44

Så kom vintern tillbaka med besked. Jag har i flera månader kunnat glädja mig år ett antal olika sorters fåglar som ätit i vår trädgård. Att jag dessutom fått fem rådjur på täta besök var en bonus som jag inte räknat med. Undrar föresten om jag kan se det som en bonus nu när de snart kommer äta upp de flesta tulpanlökarna?

 

 

Här om dagen skottade jag undan nästan 3 dm snö och grävde fram runt fågelmatarna så småfåglarna kunde komma åt det som låg på marken. Därefter fick jag hämta fram solrosfrön, jordnötter och talgbollar, men jag tog också och passade på att smörja i margarin lite överallt i trädgården.

 

Det tog inte långa stunden innan det återigen var fullt av fåglar. Det var koltrastar, blåmesar och talgoxar som trängdes med de bråkiga pilfinkarna. Så efter en stund kom hackspetten tillbaka. Han var hungrig och gick först lös på det margarin han hittade och därefter satte han sig på talgbollsbehållaren och åt. En härlig syn!

 

 

Jag var tvungen att söka hur det går för fåglarna när det blir så sen vår. De uppgifter jag fann tyder på att det går rätt så bra. Några vänder åter till varmare breddgrader medan de flesta blir kvar. Det anges att ca 90 % av alla våra fåglar flyttar från Sverige någon gång under året och det lär bli uppskattningsvis 450 millioner fåglar, varav flera millioner dör i samband med flytten. Smått ofattbara siffror!

 

Dock är det värre när våren kommit och flyttfåglarna är igång med häckningen. Om då vintern slår till ödelägger det med förödande resultat för våra småfåglar. Jag tänkte därmed slå ett slag för att mata fåglarna ytterligare en tid. Jag länkar också vad man kan ge fåglarna att äta då det fortfarande säljs betydande mängder med vete, som egentligen de flesta fåglar inte är intresserade av, men som är billigt att lägga i för producenten.

 

Länk: http://www1.tierp.se/vendel/idebank/faglar/fagel.html

 

/Håkan

Kommentera Vem äter vad?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0