Premiärdopp i Gamlebyviken


I perioder har det varit en del prat om vinterpaddling eller inte i vår förening. Jag föredrar att hålla mina aktiviteter på rätt årstid, medan andra gillar att åka skidor på sommaren och paddla på vintern. Helt okej det. Men efter ett av dessa tillfällen beslutade jag mig för att kolla upp detta med vinterpaddling och efter det var jag ännu mer övertygad. Man ska inte paddla på vintern utan rejält med utrustning och framför allt torrdräkt.



Allt jag hittade skrivet beskriver hur kort stund man klarar sig utan torrdräkt. Har man sedan stövlar, tjock jacka och byxor är det överhuvudtaget inte möjligt att simma mot land. Att ta sig de 25-50-75 metrarna som till vanligt inte är någon större ansträgning blir plötsligt omöjligt.


Eftersom vi egentligen hade tänkt driva camping i sommar med förstod jag att det inte skulle bli någon sommarpaddling. Förra året blev vi egentligt lediga först i oktober och jag såg framför mig att skulle jag paddla fick det nog bli höst och vinterpaddling för min del.


Sagt och gjort. Jag började leta och fann till slut en torrdräkt som var skapt för bl a kajakfolk. Den hade lite extra tyg så man kunde sitta framåtböjd och jobba med armarna samtidigt. Jag var ett tag i valet och kvalet om jag skulle ha en rikigt tjock dräkt, eller om jag skulle ha en tunnare. Valet föll så på den tunnare.


Eftersom jag paddlar ganska kraftfullt blir jag fort varm och svettas rejält. Tanken var då att jag kunde ha ett underställ med torrdräkt ovanpå och därefter komplettera med t ex jacka och skidbyxor. Allt efter temperatur.


Jag fick dräkten för säkert två månader sedan och sen har den legat på gästsängen, mer eller mindre bortglömd. Så har jag kommit på det och därpå glömt det igen. Så har det hållit på, men efter att ha varit borta hos goda vänner kom den upp till samtal och därmed bestämde Siv och jag att vi skulle gå ner till bryggorna och prova idag. Jag tog ett underställ och ett par torra strumpor underst och sedan tog jag på dräkten nere på bryggan.


Jag ska utan tvekan erkänna att jag var skeptisk. Men för att göra pinan kort så kastade jag mig ut och det var som en flytande kork. Torr och fin kunde jag simma omkring och det gick hur bra som helst. Det enda var händerna. Det gick inget vidare att simma med bara benen så jag var tvungen att paddla med armarna. Det var otroligt kallt och det stod klart direkt. Man ligger inte länge med händerna i vattnet den här årstiden.



För övrigt har det varit kanonväder här hemma idag med. Det var nog lite sura vindar, men ute i hörnet på uteplatsen märktes det inte av. En god bok och så har jag slagit ihjäl nästan en hel söndag medan Siv målat färdigt taket ute. Det blev toppenbra. Därför bjöd jag på pizza i kväll på Campino.


Kommentarer
Postat av: Pappis!!!!!!!!!!!

Hallå!!!!!!!



Kul grej att prova på,Spännande och se ku det är när vattnet blir kallare.Hoppas pissan smakade bra efter strapatsen.Kramas Å ha det.......

2012-03-26 @ 09:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0