Svenska revbenspjäll eller norsk ribbe?




Något som vi äter alltmer av hemma sedan ett par år är revben. Inte de färdigköpta, överkryddade och torra sakerna utan självklart hemlagade. Jag fann ett recept för ett par år sedan där man förkokar köttet i 40-60 minuter i en buljong av vad man nu kan hitta i kyl och krydderskåp. Egentligen ska de sedan ligga kvar i buljongen över natten i kylskåp, men det går lika bra att grilla dem med en gång. På med kryddor och sedan in i ugnen, eller ännu bättre ut på grillen.

Det fina med dessa revben är att de är lika goda dagen efteråt, eller för den delen ett par dagar senare. Jag åt just svensklagade revben till lunch och därav bloggen.

Det går nästan inte att få tag i revben eller spaereribbs i Norge. I stället gör skär man av köttet och behåller bara den korta sista biten så det blir som våra tjocka revben vi äter vid jul. Däremot är det stor skillnad på hur de tillagas. Den norska rbben steks med hela fettranden upp i ugnen och här gäller det att steka så svålen blir riktigt spröd. Här finns det säkert tusenvis med tips för att lyckas och i juletider skrivs det sidvis i tidningarna om hur man bäst gör detta. Ingen verkar bry sig så mycket om själva köttet utan det är svålen som räknas.

När jag letade efter hur mycket ribbe som säljs i Sverige fann jag ett inlägg som kom från mig själv i juletider för fyra år sedan. Eftersom jag brukar vara noga med att kolla upp ting publicerar jag dem återigen.

"Man berättade nu att man i Svinesund säljer 2-4 ton (2-4 TUSEN KILO) ribbe per dag och att årets totala försäljning kommer gå mot säljrekordet 300 ton. 300 000 kg fläskribbe bara i Svinesund. Till detta kommer köttfärs, korv, lutfisk och allt annat. Öl, fanta och cocacola som norrmännen lastar bilarna fulla av."

Vilket är då godast. Nja, eftersom jag inte är avhängare av stora mängder fett i maten så blir det den svenska varianten, alla dagar i veckan. Ribbe är gott det med men fattigare på kryddor och skär man bort svålen är det helt ok. Fast törs man verkligen göra det?

Kommentarer
Postat av: Pappis!!!!!!!!!

Håller med,nygrillade köttiga revben med en god sallad är toppen en härlig sommar kväll.Naturligtvis ett got vin därtill....SKÅL på er!!!!!!!!!

2012-02-16 @ 08:57:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0