Hårmassage och nytt jobb?

Idag var jag och klippte mig. Inte för att jag var så väldigt långhårig, men om två veckor när jag kommer hem skulle jag se förfärlig ut. Ungefär som på bilden nedan. Vi har fått en ny frisör i stan och det är en kvinna som jag idag fick höra kommer från Chile. Hon är numera min nya favoritfrisör och det av tre anledningar.

Den första är priset. För 260 kronor tar hon sig an mitt hår och får det i stort sett som jag vill. Annars har frisörer som jag tidigare skrivit, en förmåga att klippa som dom vill i stället för som kunden vill. Att klippa mitt hår tar cirka 10 minuter och jag erkänner gjärna att jag blir provocerad när en frisör ska ha 400 kronor för att dra ett par drag med maskin och därpå klippa lite grann på toppen. Det blir timpenning det!

Det andra är att hon kan vara tyst. Jag behöver inte vända ut och in på mig själv eller vad jag gör här i livet. Hon verkar inte heller ha behov av att prata så vi byter kanske tre meningar totalt sett under hela klippningen.

Det tredje och kanske det bästa är hårmassagen. När vi kommit igenom själva klippmaskingen är det dags för saxen. Då jag har mycket och väldigt tjockt hår krävs det en del för att komma sig igenom det. Hennes knep är blomspruta med vatten och sedan en rejäl massage ända in i hårbotten för att fukta håret. Har man sedan tur är det inga andra kunder och då kan det bli en riktigt lång massagestund. Det är bara att blunda och njuta av bonusen.


Arkivbild :)


Jag har också suttit en hel del i telefonen idag. Som jag skrev för ett par inlägg sedan är det saker på gång. Jag har sagt upp mig på Ringerike sykehus och slutar som senast den sista juni. Grunderna är flera men en är vår bostadssituation efter april månad. Återigen står vi utan bostad och det verkar vara lite stiltje på bostadsmarknaden nu. I alla fall om man som vi har en begränsad budget. Att hyra är inte tal om då hyresmarknaden är helt annorlunda än i Sverige. Det finns nästan inte hyreshus och där det gör det är det alltför ofta folk med problem som har hyran betald av staten som bor där. I stället är man utlämnad till den privata marknaden där systemet är att man hyr i källaren till någon med ett stort hus. Alltför ofta lite mörkt och alltför höga priser.

Det finns säkert anledning att återkomma till detaljerna här, men tanken är nu att jag flyttar hem till Sverige i sommar. Jag åker de turer jag har kvar och därefter kommer Sivan åka själv. Vår tanke är att hon kan bo hos sin pappa i hans hus de få dagar per månad hon är i Norge och därefter åker hon hem som vanligt. Jag bor här hela tiden och katterna (det är mycket dom det handlar om) slipper åka fram och tillbaka. Husvagnen som vi först tänkte flytta in i igen tas hem och säljs. Jag ombestämde mig och insåg att jag inte hade lust att bo där, inte ens för några få korta månaderna. Bättre då att sälja och sätta pengarna på konto i väntan på att hus eller bra hytte dyker upp.


En av de få överlevande pelargonerna från förra säsongen

Så därmed har jag gjort mig en önskelista när det gäller jobb, Jag har börjat avverka den och ska få besked så småningom. Innan dess är det ingenting att prata om utan jag återkommer. Jag har också pratat med Vårdförbundet om lön och fick lite siffror. Kommunen som ligger lite högre än landstinget har mellan 23000-29000. Det kommer sig, men är fortfarande knappt hälften av vad jag tjänar i Norge. Så trots en del kostnader i resor varje månad blir det fortfarande mer kvar i plånboken genom att jobba i Norge.

Det hade varit skönt att resa tillbaka och haft allt klart, men så är det ibland. Man måste ge sig till tåls!

Kommentarer
Postat av: Sivan

Elsker sveisen din! Du ser riktig tøff og farlig ut!

2012-04-13 @ 14:48:52
Postat av: Pappis!!!!!!!!!

Hallå dår !!!!!!!!!

Efter kommit åter från fjällvärden har vi läst dina inlägg.Spännande läsning,tack för det.Lyckat bilköp,det är ju alltid roligt när bilköp blir enonomiskt fördelaktigt,gläds med er.Hoppas framtiden löser sig på för er ett bra sätt.Kollar dagligen om du kommit på något bra att skriva om

2012-04-16 @ 10:07:52
Postat av: Anonym

Hallå själva. Vi har följt era inlägg och det verkar som ni haft en fin vecka. Vi jobbar på här med lite allt möjligt och är samtidigt öppna för nya idéer så får vi se vad som sker. Vi återkommer då!

/Håkan

2012-04-16 @ 14:59:07
Postat av: Christel

Kanske du ska söka till Överums VC, har hört något om 32' (men kanske lite för osäkert). Spännande vad det blir!

2012-04-17 @ 19:46:53
URL: http://bjorkobloggar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0