Gränsö i vårsol

Siv som fortfarande håller på mad trappan kom idag på förmiddagen och signalerade att hon ville ut en tur i solen. Jag å min sida (så ingen tror att jag bara sitter vid datorn) höll på med blommorna men nappade direkt. Så när vi var färdiga med vårt packade vi ryggsäcken med lite korv, bröd och kaffe och så begav vi oss iväg.


Idag har det varit riktigt varmt ute. Det blåser fortfarande rätt så kraftigt, men det har inte upplevts som kallt ändå. Därmed räckte det gott med ett par rejäla tröjor.


Vi tog bilen till Gränsö kanal och gick därifrån in på vandringsleden. Det var bitvis en del is, men i stort sett bättre än förväntat. Vi noterade direkt att vindarna och snön de senaste månaderna har gått hårt åt skogen. Speciellt tallen har fått sig en rejäl omgång och många av dom har blåst omkull. Betydligt flera har fått stora skador då massor av tjocka grenar knäckts. Vissa träd så pass mycket att det nästan inte finns grenar kvar.


Det gjorde att vi inte hade några som helst problem att finna ved när vi kom fram till Lillön. Min fällbara såg kapade snabbt ved till lagom längder och med lite granris i botten brann snart en eld med höga lågor.


Här satt vi sedan i solen, på en klippa, längst ute vid vattnet. Det var varmt, maten smakade bra och sällskapet var trevligt. Vad mer kunde jag begära?


Efter någon timme packade vi ihop och fortsatte vandringen. Drygt halvvägs runt ön vek vi så åter ut mot vägen och tog den tillbaka till bilen. Dagens tur var därmed över.


Kommentarer
Postat av: Siv

Vilken underbar dag...

2011-03-09 @ 17:27:29
Postat av: Håkan

Ja, vi har haft ett fantastiskt vårväder den senaste veckan. Det lär hålla i sig tills vi åker till jobbet. Härligt!

2011-03-10 @ 09:13:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0