Drivis

Idag var vi betydligt snabbare ut på sjön vilket gjorde att vi hade betydligt hårdare isar. Dock var det bara hälften kvar av vad som låg i går. Vi märkte redan igår att isen bröt upp från Händerlöp och sakta med säkert seglade ut till havs.


Så här såg det ut igår, hela vägen ut till öppet hav

Under natten hade det fortsatt och nu var det en halvmåne från Idö och söderöver som försvunnit.

Det var inga problem med det eftersom vi ändå hade planerat att hålla oss i de norra delarna. Vi delade oss i två gruppet och stack så iväg, var och en efter sin planerade tur. Vi som åkte först gjorde i stort sett samma tur som igår, men nu visade det sig att isen hade tunnat ut väldigt på sina ställen. Det knakade och brakade, det sprack under fötterna både längs med och på tvärs.


Idag var det partiet helt borta och norrut såg det ut så här

Det var bitvis bara ett par cm och piken gick igenom som kniven i smält smör. Nu är det inga problem med det då den är så seg att man i god tid innan den brister varnar. Därmed skedde inga oväntade incidenter idag heller. I alla fall inte när det gällde skridskoåkningen.

Vi stoppade vid lunch för att äta på Spårö. Det gjordes en rejäl brasa och så grillade vi korv. Det var så varmt och gott i solen och en timme försvann i ett huj. Nu var planen att vi bara skulle ställa oss på skridskorna och i medvinden sätta full fart söderut tillbaka till Horns brygga.


Självklart var vi även idag tvugna att åka ut och skrinna på iskanten

Så gjorde vi också, men det gick inte helt som planerat. När vi rundade Lindö visade det sig att det inte fanns någon is kvar söderut. Den hade spruckit och blåst iväg. Så nu fick vi finna ett ställe att ta sig i land och gå över udden för att sedan ta på skridskorna på andra sidan och avsluta turen med ett par hundra meters åkning i iskanten.

En fantastisk dag var det och det kändes lite som säsongsavslutning, men det återsstår att se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0