Oönskade nattbesökare

Som många vet gillar jag blommor och speciellt de som växer i vår trädgård. Som tur är gör Siv detsamma vilket gör det betydligt lättare då vi har lagt ner en hel del både pengar och arbete på att få massor av olika blommor i flera olika färger. Vi har dock försökt hålla oss till fyra färger (då en trädgårdsexpert menade att det var så det skulle göra.

I höstas köpte jag så en massa lökar som vi skulle sätta ner för att till våren få massor av tidiga blommor, speciellt då vackra tulpaner i olika modelerl och storlekar.

Så kom nu äntligen värmen och med racerfart skjöt de upp ur jorden. Överallt fanns det små fina tulpaner och jag hade planerat att ta massor av bilder då jag kommer hem om en vecka (det är arbetsvecka från och med om en timme) eftersom Siv blir kvar i Norge lite längre och kanske missar alla vackra blommor.

Du kan då ana min besvikelse då jag kom ut på framsidan och fann att vi under natten haft besök av rådjuren.

I stort sett alla lökar var nerbetade till någon, eller några centimeter över marken. Jag gick så runt till baksidan och fann att exakt samma sak hade skett där. I hela trädgårdsrabatten var det skövlat och överallt var det spår efter rådjur. Siv som är snäll menade att det säkert var dåligt med mat för dem ännu. Men vi som varit med ett tag vet att tulpanskott är det godaste godis för rådjur.

Nu får allt sitta (även om man blir depressivt påmind om vad som skulle kunna varit) för att jag ska finna lökarna till hösten. Jag ska finna ut en plan b under sommaren för inte ger jag upp kampen mot skogens vilda djur.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0