Mygginvasion

Redan då vi befann oss i Norge för en vecka sedan kunde vi i VT läsa om hur myggen slagit till i Västervik. De skrev i och för sig att det var i skogsområden det var besvärligt och vi hade ingen anledning att tvivla på det. Jag har för min del alltid haft problem med mygg såtillvida att myggorna älskar mig. Jag får nästan alltid det första sticket och när övriga i sällskapet börjar notera att det är mygg, då är jag nära att ge upp och gå in, alternativt sitt och borstar bort de små kräken från armar, ben och fötter. För att inte tala om hals, ansikte och hårbotten. Eller om man vill, överallt....

Så väl hemma visar det sig inte vara någon överdrift av tidningen. Det var snarare tvärtom då det nästan inte är möjligt att vara ute. Idag har jag varit ute i perioder och trots fullt solsken och bra med vind är dom där direkt du stannar upp. Att stå stilla blir helt omöjligt då du direkt har en hel hög med myggor på dig. De attackerar direkt och i samma ögonblick de sätter sig sticker de också.

Jag läste att det inte var den vanliga skogsmyggan som drabbat oss utan den betydligt med aggressiva myggan som håller till och terroriserar vid Dalälven (översvämningsmyggan) som dragit sig söderut. Dessvärre kläcker den flera kullar per år så det är kanske detta vi har framför oss. Du kan läsa artikeln här.

På sena eftermiddagen skulle jag plantera blomsterlökarna jag fick igår. Jag kom bara halvvägs innan jag var tvungen att ge upp. Då var jag så myggbiten att det kliade överallt. Så fort jag klev upp i blomlandet så kom det så många myggor att det påminde om bina kring en bikupa. Det var så mycket mygg att det blev obehagligt!

Trots att vi nu bara har öppet när vi går ut eller in, eller när vi släpper in katterna är det hela tiden mygg inne. Vi slår ihjäl dom men det dröjer bara en kort stund innan det är en ny som surrar runt ansiktet, eller sticker ett eller annat ställe. Hur det ska gå i morgon då vi ska ut på vandringstur, det törs jag knappt tänka på.

Rapport kommer


Bilden lånad av:http://www.expressen.se

Kommentarer
Postat av: Siv

Jeg skjönner myggen godt! Hadde jeg värt en mygg hadde jeg elsket deg jeg også, men nå behöver jeg ikke väre mygg for å gjöre det!

2010-09-23 @ 16:33:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0