En rejäl vitaminkick

Så kom vi äntligen iväg.

För en tid sedan kom jag återigen med förslaget att vi skulle göra vår egen nyponsoppa hemma. Sivs svar kom spontant och omedelbart och även om jag inte direkt minns ordagrant så löd det i stort sett som... Är du inte klok, varför i hela friden ska vi bry oss om det?

Som ofta när vi säger så om ett eller annat brukar det väckas intresse när lite tid får gå. Så även för Sivan och bara ett par dagar senare var hon igång. När, när ska vi plocka nypon? Nu blev det inte av eftersom vi snart därpå var tvugna att åka iväg och jobba och i arbetsperioden gör vi otroligt lite produktivt.



Idag var så dagen som passade. Vi skulle egentligen varit ute och paddlat, men beslöt oss för att skjuta det till i morgon då de utlovade ännu bättre väder (det var igår och gäller inte längre idag dessvärre). Vi skulle också passa på att köra iväg diverse till tippen och då passade det bra att slå samman alla saker till denna dag.



Vid 11-tiden for vi så ut till Gränsö. Jag menade att jag sett ett antal nyponbuskar där och jag trodde inte någon skulle ha plockat av bären (frukterna?). Det visade sig vara korrekt antaget. Massor av buskar var det och massor av nypon var det också. En del var övermogna men det stora flertalet var i gott skick. Det var bara att riva av och efter en dryg halvtimme hade vi plockat ett par liter.



När vi ändå var ute där passade vi på att ta en tur efter strandkanten. Det var gott om folk och kanske var det det vackra vädret som gjorde det. Det blåste lite kyligt från norr, men inte mer än att jackan höll vinden utanför. Det blev bara en kort tur innan vi åkte hem för att göra resten av dagens göromål.



På eftermiddagen var det så dags. I ugnen står min stormaktslåda som jag gör efter Ica-kurirens recept och när den väl gått in satte jag igång med nyponsoppan. Jag fann ett recept som verkade gott och följde det utan att krångla till det och vips, en halvtimme senare hade vi vår första hemlagade nyponsoppa. Jag smakade först och därefter gick jag ut med ett glas till Siv som höll på i blomrabatterna.



Hur smakade det då? Jo, tack, succë var nog ordet och Sivan har redan önskat att vi ska åka ut och plocka mer för att torka (jag håller på att torka 1,5 liter nu) och sedan använda för höstens och vinterns behov. Helt okej tycker jag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0