Och så var det vinter....

Idag skriver vi söndag på bloggen och det har nu snöat nästan oavbrutet sedan i onsdags. Ibland har det varit bara små små flingor, medan det i andra perioder har varit större och betydligt tätare. Hela tiden har det dock blåst så pass kraftigt att det inte varit trevligt att vara ute.



Igår var en dag då det kom ganska kraftigt med snö och det blev en tur var och varannan timme med snöskoveln på uppfarten. Det slutade dock under sena kvällen och därmed trodde jag det var över för det dygnet. Döm då om min förvåning i morse då jag stod upp strax före åtta. Genom köksfönstren såg man knappt ut eftersom det var snö långt upp på glasen och det som inte var täckt av snö var genomvått av vatten. Det var till och med vatten på fönstren som ligger inne under tak på altanen. När jag sedan skulle öppna och släppa ut Desmo satt dörren fast. Med ett rejält tryck fick jag i alla fall upp den och då visade det sig ligga dryga 30-40 cm tung kramsnö som spärrade vägen.



Så efter frukost begav jag mig ut med skoveln i högsta hugg. Vis av förra vintern har jag bestämt mig för att köra bort all snö till allmänningen eftersom den annars blir liggande ända fram i april. Så nu tog det lite extra tid. Det tog närmare en timme att bli av med all snö på den lilla, lilla uppfarten vår. Det tillsammans med vallarna traktorn hade plogat upp var fullt nog för att jag skulle ta en vilostund.



Så väl inne och med en kopp kaffe, tog Sivan över skottandet. Hon gav sig på baksidan med altan, vägen till boden och fram till komposten. När det var klart var jag återigen klar för arbete och rejält vinterrustad denna gång skottade vi bort framför brevlådan och garaget och hann dessutom skravla lite med ett par av grannarna.



Så ville Sivan sticka på stan och julmarkanden på Kulbacken. Jag var ganska skeptisk, men med en massa lager av kläder och en rejäl buff som täckte det mesta av bar hud var det egentligen inte så illa. Jag föreslog dessutom att vi kunde gå ner och ta bussen hem vilket Siv var med på. Det är ca 4 km till hamnen och idag blev det nog ytterligare en km innan vi var framme. Det var plogat på cykelbanorna, men trots det var det en del pulsande i djup snö. Det blåste förfärligt och snön piskade emot våra kläder.



Det tog således en god stund att ta sig ner till centrum. Väl framme var det lunchdags för mig och det blev McDonaldsmat och varsin kaffe till det samtidigt som kläderna fick torka upp lite. Därefter var vi redo för Kulbacken.

Julmarknaden var som vanligt en del hemslöjd, både när det gällde kläder och mat. Det var dock en del tomma stånd, vilket får skyllas vädret. Vi träfade på en turkamrat som berättade att det knappt varit några besökande alls i helgen. Trist då detta var den enda helgen i år, men vädrets makter rår vi inte på. Själv tycker jag alltmer att det är ointressanta saker och med alldeles för höga priser.  Vad sägs t ex om tre bröd för 100 kr, som till det vanliga och på butiken kostar 12 kronor mer?



Efter ett par varv där begav vi oss in i centrumkärnan igen. Det var väldigt lite folk där med så vi bestämde oss för att ta bussen hem. Tidtabellen visade att det bara var minuter kvar innan det var dags, trodde vi. Det visade sig att bussen inte dök upp. Efter lång väntan kom det två unga tjejer och de stod och pratade om inställda bussar under gårdagen och därmed var det bara att inse att det fick bli benen hem också. Det tog en bra stund och när vi svängde in hemma mot "vår gata" var blåtimmen här. Ja, inte så mycket att skryta med, men hade vi varit norrut hade den varit mer markant. Trötta efter en mils pulsande i snön var det gott att komma in. Ett par glas glögg och en film senare, under fleecefilt på sängen var kroppen återigen i form. Nu för kvällsmat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0