Xynthia har tagit oss i nacken

Så kom hon till slut även till Småland. Jag menar såklart Xynthia, stormen som gåt genom Europa och som idag skulle slå till över landet. Det gjorde den tidigt här, även om det var av det lugna slaget. Det började med lite snö som ganska fort övergick i regn, sen blev det regnblandad snö och nu på sena eftermiddagen var det i huvudsak snö som kom och samtidigt ökade vinden.

Därmed har det i huvudsak varit inneaktiviteter idag. Sivan, min livskamrat åkte iväg till Norge för att jobba och själv blir jag hemma denna gång då jag ska göra en liten ögonoperation på onsdag. Såklart tyckte jag att Sivan skulle ta bilen, men hon är envis och fixade efter mycket trixande så hon skulle kunna åka buss. 

Med facit i hand tycket jag det är jätteskönt eftersom det var snöstorm när vi åkte hem sist och vi därmed vet att det inte är någon hit att sitta och köra så i 70 mil. Nu är bara frågan hur det går med bussbyten. Hon hade en planerad halvtimmes väntan i Göteborg med väntan på nytt bussbolag innan färden skulle gå vidare mot Oslo. Jag är långt ifrån säker på att det går vägen då det tydlgen är helt jäkligt i och kring Jönköping med bilar och lastbilar i hög efter vägkanten.

Det är inte mycket jag kan göra annat än att sända ett sms någon gång ibland och sen får jag hålla tummarna och hoppas det går bra.

Dagens motion blev i och med vädret inställt. Jag hade planerat för en joggingtur, men har i stället koncenterat mig på snöhögen. Idag har jag tagit och slängt ut ca 60 stora skyffeltag utanför tomten. Snön är tung, men nu börjar det synas att det tar. Det är säkert 1/6 del som är borta nu.

UPDATE 19.00
Fick just ett sms från Sivan. Hon hade sådan tur att bussen hon skulle vidare med och som kom söderifrån var lika försenad den. Bu hoppas vi hon får en god tur upp till Oslo. Det är bara ett par mil skitväg ett par mil innan Strömstad, därefter är det motorväg igen.

Man lär sig av misstagen och nästa år placerar vi snön någon annanstans


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0