Möte med naturen i stan

Igår eftermiddag var Siv och jag återigen ute och cyklade. Vi hade varit nere på stan i lite olika ärenden, vi hade ätit lunch och nu var vi på väg hem efter Gamlebyviken och husen som ligger där. Då, en kilometer från själva centrum fick jag plötsligt syn på en rörelse strax bredvid cykelbanan.

Nere på en av tomterna precis bredvid cykelbanan hoppade det fram tre rådjur. Bara tre-fyra meter bort. De tog ett par snabba hopp närmare boningshuset, men tyckte nog inte vi såg hotfulla ut eftersom de stannade där. Vi vände tillbaka ett par meter och Siv som hade kameran plockade fram den och vi fick ett par bilder. Där blev vi stående och tittade på varandra ett par minuter innan vi fortsatte.

Vi har också rådjur här uppe där vi bor. De rör sig runt på tomterna och tyvärr äter de upp lite av varje, bland annat ett par av våra tujor vi köpte förra sommaren. Jag ser det dock som ett litet problem i det stora hela. För mig är det mer värt med djuren tätt inpå och at då vi möts kunna stå och titta på varandra en liten stund.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0