Havsörnar


Redan för ett par helger sedan såg vi det första havsörnsparet. Därefter var det så dags i söndags igen då vi såg ett par två gånger, eller så var det helt olika örnar. I måndagens VT var det så reportage om en man som räknat till 40 stycken olika havsörnar vid ett och samma tillfälle. Det var vid inlopssrännan till hamnen i Västervik.

Det vet i tusan om jag helt törs tro på, men det är bredvid rännan vi också sett havsörnpar vid två tillfällen. Nu var det så återigen dags häromdagen. Det var ute vid Horn när vi åkte skridskor. Alltför sällan tittar man upp eftersom det mesta av focus ligger på åkningen och isen. Nu hade vi i alla fall stoppat för att prata och pusta lite (vi gör ofta det) och då fick någon syn på den stora ensama öärnen som sakta seglade runt på himlen ovanför oss.

Den var inte alls speciellt högt uppe och jag såg gott och väl vingpennorna på den där den cirklade. Men att sedan fånga det på bild är en annan sak. Speciellt då med minsta sortens digitalkamera. Dock blev det ett par bilder att spara som minne.


Kommentarer
Postat av: anna

Åhhhh, vad spännande! För flera år sen var jag ute & åkte bil när jag blev överflugen av en havsörn som åt på ett kadaver längs vägen. Den flög bara några meter över & den var väldigt imponerande...



fortsätt ha det så kul på era äventyr!

2010-03-19 @ 14:51:03
Postat av: Systeryster

För ett par år sedan var vi relativt nära en havsörn som satt på en stolpe på ute på sjöängarna. Det är en mäktig känska :)))

2010-03-21 @ 17:05:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0