En ögonoperation

I morgon är det tre veckor sedan jag opererade mitt ena öga. För den som inte vet så hade jag under ett par månader fått lite dimsyn och blev så pass snabbt sämre att jag till slut var tvungen att söka läkare (jag såg inte och läsa med höger öga). Alltså gick jag till vårdcentralen här i Västervik och "min" doktor skrev en remiss till ögonkliniken.

Det tog max två veckor så fick jag en tid och väl där gick undersökningen i en flygande fläng. Jag fick smärtstillande ögondroppar och så pupillvidgande innan undersökningen och döm om min förvåning när jag fick veta att jag tillhörde den lilla (exklusiva?) skara som får grå starr i relativt ung ålder. Dock visade ett sök på internet att det finns barn från ett par månaders ålder som lider av detsamma.


Jag sattes därmed upp för operation och lite drygt en vecka senare inställde jag mig för att ågärda detta. Allt gick bra och operationen var klar på 20 minuter. Jag fick därmed gå hem redan vid lunch.

Dagen efter var det återbesök och plastskyddet jag fått för ögat togs bort. Det var lite häftigt att plötsligt se jättebra på i alla fall ett öga. Nu hade jag satt en kontaktlins på det andra så skillnaden förtogs säkert lite. Min syn var något sämre på det opererade ögat, men i stort sett klarade jag att läsa lika bra med det som det andra.

Så gick tiden och i fredags blev det något märkligt. Jag fick plötsligt en hinna över ögat, nästan lite av samma dimhinna, även om den inte var lika handikappande. Så igår morse ringde jag till ögonmottagningen igen och fick en akuttid redan tidigt på eftermiddagen. Väl där fick jag träffa en trevlig läkare som gjorde alla tänkbara undersökningar och när hon inte riktigt visste vad hon fann (eller inte fann) så kallade hon in en gammal rutinerad kollega.

Sammantaget fann man inget. Ögat är bra fast synen har gått tillbaka något. Var den stoppar, det vet man ännu inte. Ögondropparna jag använder ska jag sluta med efter en kort nertrappningsperiod eftersom de höjer trycket i ögat för mycket.


Vad som var grejen igår var att det återigen var ögondroppar i högdos. Smärtstillande, trycksänkande och pupillvidgande. De sista i dubbel dos. De gör att puppillen vidgar sig maximalt och som alla förstår så är det inte speciellt skönt att vara ute då. Speciellt inte när det är extra ljust. Tyvärr så verkar nästan pupillen ha "hängt upp sig" den här gången och efter smart tio timmar har den bara blivit lite mindre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0