Blommorna för dagen

Inte vet jag hur andra har det men eftersom jag är en högst ordinär man är jag troligen just som alla andra i denna fråga. Jag tänker på blommorna i våra rabatter och vilken historia de har. Det är klart att inte alla har en historia, men de flesta har det. Här nedan några av de blommor som just slagit ut.



Detta är min först inköpta dahlia, Den har övervintrat och delats i två och båda blommar för fullt. Nästa vår ska den bli fyra och bytas mot något annat med någon. Det var också denna som gjorde att jag fick upp ögonen för hur vackra dahlior är.



Om jag minns rätt är detta en vallmo och den fick vi av vår förra granne som vi hade i Norge. Dom hade inte så många blommor men denna trivdes bra där. Vi flyttade från våra respektive radhus nästan samtidigt, men då vi flyttade till vårt parhus och de till lägenhet blev denna över. Därmed fick vi den och vi har ett hyggligt minne av våra trevliga grannar.



Blomman ovan är ett oplanerat tillskott som jag tvivlar på att den finns till nästa år. Jag tror det är en anemon som vi fick av vår nuvarande granne. De fick ett 20-tal plattor av oss och eftersom vi inte tog betalt tyckte de att vi skulle ha något annat. Blomman och rosévinet vi drack upp i skogen igår var vad vi fick. Väldigt trevligt såklart.



Så har vi kommit till clematis i olika färger. När Sivan och jag träffades ville hon så väldigt gärna ha en clematis eftersom det inte klarade att växa där hon bodde tidigare. Det var för högt uppe i höjden och därmed blev klimatzonen relativt hög. I och med flytten till Hönefoss fick hon sin första clematis, en blå som växte om än lite sakta. Denna, den djupt röda köpte vi direkt vi flyttat hit och idag har hon tre olika färger. Den första blå, denna och en ny, en rosa som ska blomma i sommar för första gången. Det ska bli spännande.



Så har vi en blå anemon som jag fann på internet. Jag har under det gångna året köpt en hel del rötter via www.odla.se. Anemonen var en som "bara" blev med och vi sådde hälften på friland och andra halvan i kruka. De som odlades i kruka blev massor av fina blå blommor på. De i frilandet fick dessvärre stryka på foten en dag då jag rensade ut massor av, vad jag trodde, ogräs. Av alla frön, eller vad man ska kalla det blev det bara två kvar, men ack så fina de blev och dessutom blev det plats att plantera annat vackert.



När jag köpte anemonerna var det egentliga syftet att köpa ännu fler dahlior. Denna sorten var också den som var tidigt ut att blomma. En liten oansenlig blomma som verkar trivas på kortväggen där det bara är sol ett par timmar om dagen. Har jag tur kommer sig den roten och kan delas till nästa år.



Återigen en dahlia som har smygits in på framsidan blande de röda buskrosorna. Då rosornas blad är väldigt mörka passade dahlian väldigt bra in då den också har mörka, nästa svarta blad.Stjälken är så tunn men det verkar fungera ypperligt  och vad som är ännu bättre är att sniglarna inte tycks gilla dahlian. Kanske vi ska fylla landen med rosor och dahlior så småningom.

Detta är lite av det som kommit nu. Om ett par veckor hoppas jag ha ytterligare lite olika dahlior på gång och i alla fall ett par sorters rudbeckia. Jag återkommer då.

Kom föresten att tänka på en sak då flera av vännerna på¨FB är väldigt duktiga med blommor och blader. Häng er inte så mycket  upp i namnen. Kanske vallmon är en backsippa och anemonen en vallmo. Det är inte viktigt för mig, utan det som gäller är att blommorna trivs och förökar sig, och det gör dom.

Kommentarer
Postat av: Siv

Vilken fantastisk blomprakt!! Roligt att du/ni värnar om dahlior. Det var farmor duktig med och Marianne har övertagit några knölar som hon vårdar ömt.

2010-06-29 @ 22:23:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0