Winnerbäck i Västervik

På grund av en massa saker som hänt har jag inte hunnit skriva om vad jag tyckte om fredagens konsert. Det ska vi ändra på och här kommer ett kort sammandrag och bildkollage.

Fredag var vädermässigt okej eftersom det just inte regnade mer än ett par droppar. SMHI och YR hade båda  utlovat regn, men när kvällen kom var det ännu torrt ute. Vi hade på grund av väder frångott tanken på att ta filt och picknickmat med oss utan satsade i stället på att äta hemma innan vi stack iväg. Det gjorde att vi var lite sena och kom iväg strax efter klockan 7.

Det fanns såklart inga parkeringar då, men eftersom Västervik inte är varken stort eller tätbebyggt fann vi plats uppe vid gymnasiet bara tio minuters gångväg bort.

Att ta sig in gick fort och det var en väldigt avslappnad stämning inne på idrottsanläggningen Bökensved. Ane Brun spelade när vi kom, men efter att ha kryssat oss fram mot scenen avslutade hon och man skiftade till scen 2 där Laleh strax efteråt började sin konsert. Jag var lite skeptisk till henne då hon är den enda artist jag slängt en skiva med. Nu blev jag dock överaskad då hon var mycket bättre live. Hon var fortfarande flummig och med texter som jag i stort sett inte begriper, men hon framstod ändå som en härlig person där hon stod på scen.

Efter en dryg timme var det slut och alla började flytta fram mot scen 1 igen. Det tog bara 10 minuter innan det var dags. En stor nerräkningsklocka var fästad ovaför scen och två sekunder efter noll slog Winnerbäck det första slaget på gittaren. Han inledde helt själv och spelade ensam i 20 minuter innan ridån föll och hela bandet anslöt sig mitt i en låt. Härligt drag...

Därefter följde en två timmars lång konsert. Han varvade gammalt och nytt med tuffa gitarrlåtar och lugna kärleksballader. Allt i en bra ordning. Hans ljussättning var otroligt bra och varierad och för den som inte sett det ska jag inte förstöra genom att berätta allt. Periodvis var det levande bakgrund och i andra låtar bildkollage som förhöjde hela effekten av konserten.

Hur var det då? Jag som är en alldeleslagomWinnerbäckfan och inte köper allt tyckte det var jättebra. Självklart gillar jag inte alla hans låtar men på något sätt fungerar det även med de låtar jag tycker är lite trista. Han har en förmåga att få publiken med sig och i långa stycken var det hög alllsång eftersom alla verjar kunna hans låtar utantill. Kvällen var trevlig och gick fort och vem vet, kanske det blir Winnerbäck en annan gång. Hur som helst så fungerade Bökensved utmärkt även om en del tagit Västerviks tidning som forum att beklaga vilket väsen det var.

Här följer nu lite utvalda bilder från konserten




















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0