Tvådagarspaddling Harstena T o R

Så blev det äntligen av. Turen som tidigare var planerad men som ställdes in på grunda av storm. Vi var ett litet gäng på åtta stycken som tänkte paddla från Ekön till Harstena och därefter gå långt söderut och hinna titta på Häradsskär. Båda två är kända öar genopm väderobservationer för sjövädret.

Nu blev det inte helt som planerat eftersom det blåste förfärligt bitvis, även denna gång. Därmed fick vi lämna tanken om Häradsskär då de sista tre km hade varit på helt öppet vatten och i motvind. Det hade inte gjort mig något eftersom jag var pigg och min kajak går toppenfint just i motvind. Däremot hade jag haft problem hem då den går desto sämre med vind och vågor akterifrån.

Nåväl, trots envis sydlig vind så tror jag inte vi såg moln en enda gång på de två dagarna. Maten var god och sällskapet trevligt så sammanslaget var årets tur i Gryt skärgård minst lika bra som förra årets.

Här lite bilder från turen...



Från Ekön startade vi även i år. Nytt var att de kommit på att det finns förtjänst att ta ut på paddlare. Så det var med förvånad min vi fann en bom som stoppade vägen ner till havet. En skylt visade dock att det gick att låsa upp den mot kostnaden 50 SEK. Man fick inte heller parkera nere vid vattnet längre men som av en slump fick man låna campingens parkering för 50 SEK natten. Inte dyrt i sig, men en besvikelse att allt ska kosta.



Efter ett par timmars paddling var vi rejält hungriga. Vi stoppade på en liten ö som heter Lindholmen. Här åt Sivan och jag potatissallade med skinka pesto och tomater. Det var väldigt gott. Efter maten var det ett antal (damerna) som ville bada och vi herrar, vi tittade på. Så rann tiden iväg och det var dags att sätta fart igen.



Minnet sviker, men jag har för mig att vi stoppade på ett ställe till för en fika innan vi på eftermiddagen nådde Harstena. Här var det en fantastisk skärgårdsidyll som mötte oss. Redan då vi steg i land bland fisknät och bodar kändes det härligt. Hit kan jag rekommendera dig läsare att åka om du har möjlighet.



Här blandades hus med båtar, fisknät och träbroar som förband de olika delarna av ön. Vi träffade ett par trevliga människor som förklarade hur vi skulle gå och som dessutom hänvisade till öns bageri.



Det visade sig att det inte bara fanns ett bageri. Det fanns en kiosk och en restaurang , men också ett rökeri där man hela tiden rökte fisk för att tillhandahålla i kiosken. Man hade massor av kunder så nog var Harstena ett populärt landningsställe för båtfolk.



Här en bild av Harstena centrum. Från Restaurangen i ena änden till bageriet i den andra var det 500 meter. Vi stoppade och köpte lite kolakakor som intogs på stranden tillsammans med eget kaffe innan vi satte oss i kajakerna för att vända söderut igen.



Det märktes att det är semestertider och att vi var i populär skärgård. För eftersom timmen började bli sen eftermiddag var det inte lätt att hitta något bra övernattningsställe. Var det inte kor så var det branta klippor, skog eller rena träskmarkerna eller så var det upptaget. Det ställer lite speciella krav när det är många tält som ska sättas upp men efter mycket letande fann vi dock Lilla Armnö där vi kunde slå länger tillsammans.



Här satte vi upp tälten i ett nafs och maten påbörjades. Det dröjde inte länge innan alla satt tillsammans och åt. Några valde att grilla, medan andra hade funnit andra maträtter. Till maten bjöds det ett glas vin och vi blev så sittandes i ett par timmar, pratandes, fram till dess att solen sakta sänkte sig i havet.



Så steg solen vid 4-tiden och då blev det varmt. Några gav upp vid fem och stod upp, men Sivan och jag som sov på luftmadrasser hade det gott och med öppna dragkedjor fläktade det lite så vi sov ett par timmar till innan vi stod upp. En snabb frukost och så packade vi för avfärd vid halv tio.



Efter ett antal timmars paddling med bara små stopp för att dricka vatten var vi så framme vid Gubbön. Vi stoppade här även förra året, men då utsikten är så vacker och en del inte var med då fann vi lika så gott att klättra upp till toppen igen.



Här är en länk till den filmsnutt jag tog förra året. I år var det betydligt mer folk än förra gången. Kanske vi var mer mitt i semestertider nu. Det låg i alla fall ett 10-tal båtar på samma sida av ön som vi parkerade på.



Sivan, min levnadskamrat och äventyrskompis tar ut kurs mot Gotska Sandön och så bestämmer vi att vi vill åka dit vid tillfälle. Dock inte paddlandes.



Sivan och jag var tidigt nere vid kajakerna och medan vi väntade på de andra hoppade vi i och gav oss ut i den lilla viken. Det var helt vindstilla och jättevarmt. Härligt.



Sivan som har en betydligt mindre och kortare kropp än jag kan använda sin kajak på ett annat sätt. Jag får tyngdpunkten så högt upp att prövar jag detta går jag säkerligen runt inom en minut. Sedan en  tidigare kajak vet jag att Det är väldigt skönt att sitta och sola på detta sätt.



Så satt alla i kajakerna och var på väg ut då det kom ett stort passagerarfartyg. Det var Saga Lejon som var på sin cruise från Nyköping och som skulle ner till Västervik och vända. För priset 745 SEK kan man åka på heldagskryssning från Västervik till Nyköping (eller tvärtom) med ett par timmar i staden innan man tar buss för hemresa vid 21-tiden. Det planerar vi att göra och återkommer då med en rad såklart.



Vi hade nu beslutat oss för att stoppa på lämpligt ställe och äta lunch innan vi påbörjade turen mot Ekön och bilarna. Det blåste ganska rejält där vi inte hade lä bakom öarna och därför blev det bara en kort tur till Fångö. Här stoppade både vi och Saga lejon (inte på samma ställe som tur var). Mat, solande på klippor och bad i ett par timmar var det som räknades innan någon kom på att det kanske vore smart att sätta fart då vi hade en del besvärliga passager på de sista fem kilometrarna.



Så packades det sista ner i kajakerna och de var betydligt lättare nu är dagen innan då vi for. Vi hade tyvärr slarvat bort vårt fina teflonkök efter övernattningen men eftersom det var många timmars paddling för att ta sig tillbaka var det inte att tänka på, även om en av våra paddlingsvänner var snäll och erbjöd sig att bli med.

Vid halv sju var vi tillbaka till Ekön och det gick fort att packa och lasta på kajakerna. Jag tror att alla var lite trötta och tyckte det skulle bli skönt att komma hem. Själva åkte vi direkt ner till kajakförrådet innan vi stoppade på pizzeria Campino för att köpa varsin kebabtallrik som vi tog med oss hem och åt ute på altan. Allt och emedan katterna hungrigt satt och tittade på oss.

Kommentarer
Postat av: Siv

Vilken underbar utflykt!! Tack för att vi fick följa med...

2010-07-06 @ 11:05:54
Postat av: HerrE själv

Det var bara hyggligt, men det blev en förfärligt lång blogg denna gång :)

2010-07-06 @ 11:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0