Tionollsjutio

Så kom då dagen jag varit förvarnad för. Lördagen den tionde i sjunde. Allt började för ett par veckor sedan med ett fint brev och i brevet stod bara något i stil med, "Gör dig redo". Sedan gick det en tid och så kom nästa. Där stod följande "Är kostymen i ordning?".


Så har det fortsatt för att i veckan som var kulminera med att jag skulle planera för övernatting och att jag skulle packa en väska med bl a badbyxor. I det sista brevet fick jag så veta var jag skulle. Där fanns kartkordinater till den plats där jag skulle vara klockan 15 tionollsjutio.

Så kom fredagseftermiddagen och jag var till slut tvungen att kika vart kordinaterna visade. Jag gissade på Norrköping och tänkte för mig själv att det kunde vara kul eftersom det säkert finns massor av spännande att göra där. Sagt och gjort, jag slog in kordinaterna på eniro, men det visade sig vara lite fel. Då testade jag jaktskyttestugan uppe i Flen då jag började ana vad som var pågång. Det visade sig vara fel med med, dock bara lite fel så nästa ställe jag testade var hemma hos föräldrarna. Bingo! Det var dit jag skulle.


På lördagen satte vi oss i bilen kvart i ett för att åka de 19 milen till Flen. Det var mycket sommartrafik och därmed gick det lite trögt men inte värre än att vi var framme med ett par minuters marginal. Där visade det sig vara helt tomt med undantag av Christoffer och hans pappas bil. Han serverade oss varsin öl och satte oss i bilen för vidare transport. Färden gick nu mot skebokvarn och jag blev återigen lite fundersam på jaktskyttestugan, men vi åkte förbi avfarten dit.

Färden gick vidare och till slut var vi i Sparreholm. Nu var jag säker på att det var hembygdsgården som var anhalten. Det visade sig vara riktigt eftersom Christoffer svängde in där. Upp på gårdsplanen och där satt det  massor av folk. Det var släkt och vänner som Petra samlat ihop för ett litet knytkalas men tonvikt på min födelsedag i höst.


Hon vet att jag inte är road av att varken fira eller ordna tillställningar och hade därför fixat detta nu.

Hon hade i samråd med Sivan planerat och handlat mat och dricka så efter en stund dukades det med potatissallad, kött, bröd och grönsallad. Till det serverades det vin. Solen sken och vattnet glittrade till långt in på kvällen. Några gick ner till sjön och badade medan andra fortsatte att äta smått och dricka samtidigt som det pratades och minglades, långt in på sena kvällen. En minnesvärd och härlig kväll som jag inte kan annat än säga tack till.


Idag regnar det. Sivan vaknade halv fem av en rejäl åsksmäll och nu fyra timmar senare regnar det ännu välbehövligt. Molnen har brutit upp i kanten och det är  utlovat sol och trettio grader till eftermiddagen. Det ser jag också fram emot. Vi får nämligen norskefrämmande med Sivans syster och man.....

Vi hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0