Kallare än kallast

Att leva tillsammans med Sivan är ett äventyr. Trots att vi levt samman en relativt kort period i en livsålder har vi redan hunnit uppleva otroligt mycket och jag tror dessutom att det allra mesta har varit trevligt eller direkt kul.

Det tror jag nästan uteslutande beror på Sivan, hennes härliga humör och att hon sällan (faktiskt nästan aldrig) blir irriterad. Under redan hit igår eftermiddag hände två saker varav jag tar den ena nu. Kanske jag berättar den andra vid ett annat tillfälle. Vi åkte rätt så sent och det gjorde att vi, plus en trafikolycka i Göteborg, var väldigt sena till Jevnaker. Innan vi hämtat upp Saaben och var hemma var klockan gott över tio. Sivan skulle upp före kl 6 då hon hade dagvakt och därför tänkte vi bara ta en snabb kopp te samtidigt som vi bäddade för natten.

Nu lever vi som sagt inte som alla andra. Sivan var framme före mig och när jag kommer så står Sivan ute. Det första hon säger är att det är kallare i husvagnen än ute. Då ska det tilläggas att efter Oslo sjönk temperaturen hastigt. Från minus fyra, till minus åtta till tolv och för att till slut stoppa på minus 16 grader i Jevnaker. Det visade sig att jag hade, när vi sist åkte, slagit av tvåfasvärmen utan att slå på enfasen som tänkt. Det innebar att strömmen stått på men inte värmen och eftersom det varit riktigt kallt de senaste nätterna var allt minus 16 grader. Madrasser, täcken och kuddar inräknat.

Vi tände massor av stearinljus och satte på full både el och gasolvärme. Vi satte på spisen och kokade vatten och en timme senare var temperaturen i vagnen lite över tio plusgrader. Fast det var no mest i luften. Jag bäddade båda sängarna med fleecefiltar i botten och så gjorde vi som förra gången.

Två vuxna och en frusen katt under dubbla täcken i samma säng. En stor och varm katt nere vid benen och så försökte vi sova. Några timmars sömn blev det nog innan Sivan stod upp för att åka till jobbet. Själv fick jag sova ytterligare tre timmar, fortfarande med två katter i sängen. Dagen har idag bjudit på sol från klarblå himmel och den värmde så det bara var 4 minus på eftermiddagen. Nu är vi återigen nere på 16,7 minus ute. Inne är det mer behagliga 19. 

Det är dags att sova en timme eftersom det är natthelg på akuten igen. OCh för dig som undrar.... Nejdå, Sivan var inte arg nu heller även om hon kort var lite uppgiven :-)

 

Temperaruren sakta på väg upp

Randsfjorden vid lunch idag


Kommentarer
Postat av: Siv

Oj vilken otur!!! Hoppas Ni inte blir sjuka.

2010-02-12 @ 22:50:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0