Ovän med tekniken

Det hela började för ett antal månader sedan. Jag lyckades återigen stjälpa en kopp kaffe (har stjälpt både vatten, vin och kaffe) i tangentbordet på vår bärbara dator. Den här gången var det ordentligt eftersom det var en hel, stor kopp med både kaffe och mjölk i. Det gjorde att vissa tangenter kladdade ihop och det var bara halva som fungerade.

Inget att göra åt tänkte jag och köpte en ny dator. Det var kul eftersom det var Windows 7, vilket jag blev förtjust i och dessutom var den betydligt snabbare, trots en för övrigt skamligt trög uppkoppling här i Västervik.

Allt var frid och fröjd en längre tid men så började det krångla. Egentligen för ett par veckor sedan, men nu, då Siv åkte till Kina sket sig allt på nästan en gång. Min nya mobiltelefon som krånglat i mikrofonen en tid ville plötsligt inte fungera alls. Bara om jag höll luren tätt till munnen och vrålade, då sade oftast den stackaren som ringde... " Är det Håkan?"

Sen hade jag tagit fram min gamla fina kamera som alltid tagit så fina bilder. Siv hade den nyaste med till Kina och tror du inte att andra gången jag har den med ut går inte batteriluckan att stänga och därmed ingen kontakt = inga bilder. Nu är den som sagt gammal och inga pengar läggs på den då det är en ren reservkamera, men turligt nog gick det att laga den hjälpligt med silvertejp och den har återigen gett bra bilder tills Siv kom hem.

Så var det nästa sak. En dag efter skidspåret satt jag vid köksbordet och drack vatten och välter ett glas ut över den nya bärbara datorn. Snabbt som bara den av med strömmen, ut med batteriet och så torka bort allt synligt vatten. Därefter placerades den på högkant vid ett element i två dygn.  Så provade jag igen och allt fungerade som det skulle. Skönt och nu lovar jag mig själv att sluta dricka olika vätskor vid datorn.

Jaa, vad ska man säga. Trots fagra löften så slår jag ut en kopp  kaffe över datorn redan några få timmar senare. Återigen ut med batteri och av med ström och denna gång försökte jag skölja bort kaffet då jag vet att det förstör på ett annat sätt än vatten. Två nya dagar framför ett element och så provar jag. Hela tangentbordet borta. Ingenting fungerar. Ska jag verkligen behöver köpa ny dator igen (bara två månader efter att jag köpte den här)?

Dagen efteråt är det dags för skridskotur. Då är det dags igen och när vi har åkt ca 4 km så uppför sig skridskorna konstigt på isen. Vid kontroll visar det sig då att båda skridskorna är krokiga. Den högra ser ut som ett S på skenan och den andra är definitivt skev. Med hjälp av stavarna kommer jag dock hem och som tur är har jag ett par extra.

Nu är vi i ny vecka. Datorn kommer jag på att man kanske kan byta tangentbord och efter en del letande finner jag att det ska vara möjligt och efter ytterligare letande finner jag också det tangentbord vi har. Därmed beställer jag det och hoppas det ska vara här efter jul då vi kommer hem igen. Jag mailar Get Out som snabbt svarar att dom sänt ärdendet vidare till Lundhags, som i sin tur ringer dagen efter för att fråga om jag vill ha nya skridskor eller pengarna tillbaka. Jag ber om att få nya skridskor.

Sedan är det mobilen. Jag mailar Niklas på all-teknik och max två minuter efter att jag sänt mailet ringer Niklas själv. Han säger att han har en likadan telefon, fast gul hemma. Den kunde han sända på en gång (det här var i i onsdags eftermiddag), vilket jag tackade ja till.

Idag hämtade jag telefonen. Väl hemma igen hade jag fått tangentbordet också. Så nu har jag en förhoppningsvis fungerande telefon, en fungerande dator och ett par nya skridskor påväg. Du kan tro at jag är förnöjd!

Tänkte också passa på at säga att tangentbordsbyte var enkelt. Skulle olyckan vara framme så sök på internet. Här finner du alldeles säkert både tangentbord och bruksanvisning om hur du gör för att byta. Själv ska jag beställa ett till den gamla datorn och se om jag får igång den med. Kostnad? Jo, ca en femhundring...





Med nytt tangentbord och ny telefon är humöret på topp igen

Kommentarer
Postat av: Pappis!!!!!!!!!!!!!!!

Hallå!!!!!!!!! Men snälla för F.....N Hur kan man sitta å slabba kaffe vid Datorn Å tangentbordet. Kaffe borde njutas på ett trevligare ställe.Hoppas ni mår bra trotts allt,Här har julförberedelserna startat för den kvinnliga delen i huset.Annars mår vi bra,har varit till Varbro och vattengympa i dag.Det är jätteskönt,ha det Å kramas,hälsa.

2010-12-17 @ 20:05:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0