Snö och skidor, och så ännu mera snö

De sista fyra dagarna har gått i skidornas tecken. Vi skulle ha varit iväg till tolvmannabacken i helgen, men då jag fick höra att det bara var en backe öppen ställde jag in turen och hoppas på bättre lycka nästa helg. Tolmannabacken är en relativt liten backe med fjällmått mätt, men för att ligga i Östergötland är det en toppenbacke. Den har till det vanliga en 4-5 nerfarter varav den brantaste är som en snäll röd. Däremot är längden ganska bra.

Här har vi i stället gjort ett par mil på längdskidor. Jag har mest åkt på mina nya fina vallningsfria turskidor, men idag valde jag racingskidorna. Det var kul eftersom det några gånger per år blir helt perfekt med skidvallan. Idag var en sådan tur. Jag hade bra glid och helt perfekt fäste i uppförsbackarna. Det var riktigt, riktigt kul.

Vi har gjort så att vi åker oss trötta, stoppar och pustar samtidigt som vi tar lite kaffe och något litet i magen och sedan har vi satt fart igen. Det blir ett par timmar och aldeles lagom för att kroppen ska vara trött på kvällen.

Gårdagen som bjöd på 8 minus hade idag den mer lagom temperaturen plus, minus noll.

I morgon får däremot skidorna vila. Måndagar är skridskodag och tanken är att det ska bli 15 km och isen är i bra skick. Åkning på sjön verkar lika svårt att få till som förra vintern. Isen har lagt sig, t o m  ute i skärgården, men överallt ligger det ett djupt snötäcke som dels hindrar isen att frysa ytterligare, men det hindrar såklart även alla försök till skridskoåkning.

Tekniska problem med pc och kamera omöjliggör för närvarande uppladdning av dagsfärska bilder. Därför en arkivbild på en snygg tjej ute på Mylla i Norge.


Kommentarer
Postat av: Pappis!!!!!!!!!!

Hallå!!!!!!!Härliga bilder fin information.Hoppas allt är bra,ja är lite småförkyld annars bra.Kramas Å ha det............Hälsa.

2010-12-06 @ 21:09:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0