Relativ luftfuktighet

Den senaste veckan har vi haft tropisk värme och  i stort sett mellan 25-27 grader med sol, dagtid. Nattetid har det varit runt eller strax över 20 grader och det har medfört att det blivit allt varmare och allt svårare att sova. Varmt, fuktigt, svettigt och man vrider sig fram och tillbaka i sängen varpå det fuktiga lakanet smiter åt kring kroppen.

Fläkt och öppna fönster och dörrar med korsdrag hjälper lite eller inte alls. Först fram efter klockan 4-5 på morgonen har temperaturen sjunkit så det går att sova. Jag klagar absolut inte för det är härliga dagar att vara ledig. Sol och så varmt att svetten pipplar bara man sitter ute på altan. Badvatnnet är defintivt en bra bit över 20 grader, mao precis som det ska vara.

De senaste två dygnen har det pratats allt mer och relativ luftfuktighet och för ett par dygn sedan noterade jag att våra handukar var precis lika våta på morgonen som kvällen innan då vi hängde dom. Inte ens över en stol i köket torkade de på hela natten. Tvätten har fått allt besvärligare att torka och bara solen räcker inte utan det måste till vind. Likaså är allt nästan vått (t ex dynor) om man glömmer det ute efter att solen gått ner.

Man pratar om att luftfuktigheten för närvarande är 93%. Det har gjort att räddningstjänsten har haft en massa larm i onödan. Delt automatlarm som löser ut, men också en kraftig dimma som plötsligt dyker upp och helt enkelt har tagits för brandrök.

Idag är det enligt SMHI´s plan grått med just dimma. Solen har brutit igenom ett par gånger men vi får se vad det blir. Sivan och Björg åker till Norge så jag får huset för mig själv ett par dagar. Det innebär städning, matlagning och packning inför min arbetsvecka som börjar på tisdag då jag tagit tre extranätter.


Nyinköpt Flora Danica, inte som jag tänkt mig, men ändå väldigt vacker



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0