Den blomstertid nu kommer....

För trots att vi gått in i augusti och det definitivt är betydligt svalare både dagar och nätter har blomningen i våra rabatter inte avstannat, tvärtom.


Då jag ändå var igång fick blommorna inne en omgång i ny jord

Rosorna har börjat blomma om, dahliorna blommar oförtrutet på och nu står olika former av Rudbeckia på tur att slå ut. Alla Sivans lavendlar blommar även om dom börjar se lite hängiga ut lite här och där. Att ha massor av blommor har också med sig andra effekter som man inte tänker på till en början. Jag menar alla djuren som gillar blommor...

I vår trädgård vimlar det nämligen av allehanda kryp. Nog finns det ett eller annat som jag är mindre glad över såsom de sniglar som periodvis dyker upp. Paddor och spindlar ger mig inte heller någon tillfredställelse även om båda är fina på sitt sätt. Sedan Sivan installerade en vattentunna har vi också i de perioder vi glömmer tömma den, myggor som jag gärna kunda vara utan.


Sivans lavendel blommar för fullt och luktar jättegott

Det som jag annars är väldigt glad över att ha är getingar, bin, humlor och fjärilar. Det startade förra året med ett intensivt surrande kring några av våra blommande buskar. I år har det fortsatt och samma buskar drar till sig massor av bin och humlir. Fjärilarna tycks mer attraherade av rena blommor. Våra kryddväxter som nu blommar är visst helt oemotståndliga för olika fjärilssorter. De är inte lätta att fånga på bild, då är humlorna betydligt enklare. När dom suttit en stund blir de nästan som bedövade och verkar helt borta i en lång stund.

Jag läste att det var dåligt med humlor och därför tänkte jag bygga ett par humlebon. Grejen är bara att det tydligen ska vara musspillning och spån i deras bon. Kanske vår granne, djurbutiksarbetaren kan hjälpa oss. Tydligen ska man stoppa det i boet och humlorna attraheras av detta och bygger då ett litet humlesammhälle. En uppochnervänd bomkruka nergrävd och med ett par stenar över hålet för att förhindra regn är tydligen det bästa.


En av många fjärilssorter vi har på tomten

En annan plan är att bygga ett litet staket av bambun vi har. Det ska tjäna som bo åt solitärbin tänker jag. Det är ensamlevande bin som bygger bon i ihåligheter. Där planterar de sina avkommor och sätter sedan igen ingången. Efter en tid föds nya bin och de äter sig igenom proppen som stänger igen. När de har gjort det är de så stora att de klarar sig själva. Det finns säkert anledning att återkomma till det med både text och bild.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0