Önskeschema

Så har Norge och Ringerike sykehus kommit så långt att man bestämt sig för att prova önskeschema. Då jag för flera år sedan arbetat efter denna modell var det för min del ingen tvekan om jag ville börja eller inte. Jag såg direkt fördelarna med att kunna styra mina arbetstider mot Sivans och tackade därför direkt ja.

Nu väljer man en försiktig väg till önskeschema och lägger alltför långa perioder (12 veckor) för att det ska kunna vara ett fullvärdigt plexischema. Tyvärr finns det krafter som vill ha dubbelt så¨långa perioder men det får nog ses som att dessa individer är motståndare mot modellen. Vi andra får helt enkelt försöka överbevisa det korta schemats fördelar.

Igår var det i alla fall premiär. Eftersom jag sitter i Sverige var chefen snäll och mailade min rad. Helgerna ligger tills vidare fast och det gjorde att det bara var ett fåtal nattvakter som skulle utplaceras. De elva nätterna lades ut i två olika förslag och jag tror att det första där jag frivilligt åtar mig att jobba extrahelg hela påsken går igenom. Vi håller tummarna för det.


Schemaläggningsdax

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0