Dagens ris för hela veckan (kanske hela månaden) till Västerviks-Tidningen



Idag läste jag ett inlägg av det trista slaget i Västerviks-Tidningen. Det var en insändare som menade att en del av stadens kriminalitet som riktat sig mot kvinnor i det sista var helt och hållet invandrarpolitikens fel. Sedan följde de vanliga fördomarna för att avrundas med att det inte är märkligt att så många??? röstar på SD (Sverigedemokraterna). Länk till insändaren hittar du här.

Det tog inte långa stunden innan skribenten möttes av mothugg och efter ytterligare en liten stund var det fem insändare som hade sin åsikt i frågan. Däribland undertecknad som också hade ett och annat att säga.

Som vanligt följde jag debatten med spänning och döm om min förvåning när jag senare på dagen noterar att alla inlägg, såväl som inläggsmöjligheten var borta. Jag trodde först att det var min dator det var fel på, men det var det såklart inte. Jag valde då att skriva ett mail till redaktionen och här nedan följer den konversationen.

För att inte hänga ut någon med namn stryker jag ut web-redaktörens namn. Börja nerifrån och läs uppåt!

Tyvärr har VT och jag haft samtal om detta förut. De väljer att censurera inläggen och via moderator välja vilka inlägg som är passande att släppa fram i framför allt nätupplagen. Men inte ens det hjälper för att skydda oss mot olämpliga inlägg. Denna gång väljer man att helt ta bort redan publicerade inlägg i vad jag på förmiddagen kunde se som en saklig debatt.  Jag kan därmed bara beklaga en halvbra (dålig) dagstidning som genom detta sänker sig långt under acceptabel nivå. Speciellt då man som borgerlig tidning som lär sätta tilltro till frihet för individen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hej!

Ja, egentligen har du kanske rätt i just det här fallet men det beslut vi tagit nu bygger på erfarenhet från flera tidigare artiklar med diskussioner som fått stängas av.

/xxx

 

Från: [email protected] [mailto:[email protected]]
Skickat: den 14 oktober 2009 15:59
Till: xxx xxxxxxx
Ämne: Re: Kommentarer

 

Hej igen

 

Jag kan bara beklaga det dåliga beslutet av VT. Artikeln i sig var fördomsfull och byggd på tveksamma antaganden och därmed borde VT:s läsare få möjlighet att bemöta densamma. OM man från tidningens sida är rädd för att en styrd debatt ska spåra ur bör man nog redan vid publicering av artikeln ta en funderare om den är lämplig att sätta i tidningen. Då jag tagit del av de fem första svaren på artikels stället jag mig helt också frågande till Ert påstående om att det spårar ur.....

 

Nej, jag kan bara vädja till redaktionen att ompröva beslutet och att i stället för att sätta munkavle på, låta folk bemöta denna trista typ av påhopp av folkgrupper. Alternativt ta bort hela insändarartikeln!

 

Med vänlig hälsning

HerrE

From: xxx xxxxxxxxx

Sent: Wednesday, October 14, 2009 2:54 PM

To: [email protected]

Subject: SV: Kommentarer

 

Hej!

Vi har stängt vårt diskussionsforum på den artikeln. Anledningen är att diskussioner med synpunkter på invandrare och invandring i de flesta fall tenderar att spåra ur.

Med vänlig hälsning,

xxx xxxxxxxxx

Webbredaktör

Västerviks-Tidningen

593 82 Västervik

tel 0490-666 21

webb: www.vt.se

 

Från: [email protected] [mailto:[email protected]]
Skickat: den 14 oktober 2009 14:35
Till: VT Webmaster
Ämne: Kommentarer

 

Hej

 

Var tog kommentarerna till till Ordet fritt och "Strutspolitik och invandringspolitik vägen. Var tog möjligheten att kommentera inlägget vägen?

 

Med vänlig hälsning

Herr E


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0