Med en massa saker i huvudet

När man som vi har dryga 65 mil till jobbet så blir det en del både prat och plats för egna tankar. En sak som jag nu gått och tänkt på i ett par dagar är elen och elpriset. Idën är inte ny och säkert har alla tänkt den, men jag introducerar den som ny och som min egen igen så får vi se.

Vi fick nämligen vår VA-räkning för ett par dagar sedan. Den var på 2000 kr vilket inte alls är dyrt om  man ser till att det är vatten. el och sopor på en och samma räkning. Vad som däremot retar mig är att det är helt omöjligt att spara pengar i någon större utsträckning genom att hålla igen med något av dessa saker.
Här i Norge pratar man nu om att vi i miljöns namn måste spara på el. Man säger att elpriset måste fördubblas för att man ska nå resultat.

Fint tycker jag.

Men om det nu ska ha något effekt hos folk så sänk de fasta avgifterna till ett minimum. D.v.s ett par hundra i året och lägg sedan de pengarna på förbruket. Det innebär att vi som konsumenter för första gången verkligen ska kunna påverka kostnaden och bidra till en sänkt förbrukning vilket miljön skulle tjäna på.

Nej i stället väljer man att lägga skulden på oss konsumenter. Elbolagen ska fortsatt kunna plocka ut sin mångmilionvinster på eltaxor och fasta avgifter medan vi sitter utan egentligt valmäligheter. Det enda vi kan göra är att byta bolag, vilket jag personligen ser som löjligt att regelbundet behöva göra för att påverka mina villkor.

Sen är det väl inte bara elen som borde revolutioneras. Nej, Telia (eller vilket annat bolag som helst) tar ut många gånger mer på fasta avgifter än de gör i förbruk. Hos elbolaget Vattenfall var vinsten de första 9 månaderna i år 600 millioner. Då har man tappat 75% av vinsten man hade året innan. Detta är efter skatt (en helt obegriplig summa som blir ännu sjukare när man ser att de tjänade 75 % mer året innan).Ringeriks-kraft som bolaget heter här i Norge tog det första halvåret ut 23, i milioner i vinst. 

Det är som sagt dags för revolution.





Kommentarer
Postat av: Pappis!!!!!!!!!!!!

Goda tankar,men om man så skriker halsen ur led så hjälper det inte.Det är nämnligen så att de styrande är graft HÖRSELSKADADE.Detta är en förutsättning för att de ska få dessa välavlönade Chefstjänster.............Kram Å hälsa.

2009-11-18 @ 19:16:39
Postat av: Pappis!!!!!!!!!!

Hurra det första kom fram.Läs båda så förstår du hur ja menar....D.S.

2009-11-18 @ 19:25:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0