Lampbyte på Volvo V70 -06

För ett par dagar sedan fick jag upp ett meddelande på datorn i bilen. Det stod att en halvljuslampa var sönder. Inga problem tänkte jag. Solen sken och jag skulle ändå ner på stan. Jag stoppade på mekonomen och köpte två stycken då man vet att de oftast går i par. Så öppnade jag huven för att byta och insåg direkt att där får inte jag ner handen.

Så i stället tog jag fram instruktionsboken och läste. Det framkom där att det kunda vara lite knepigt, men att jag skulle ner med handen i det lilla, lilla hålet som var hälften så stort som min näve. Jag har dessutom relativt små händer.

Jag gjorde ett halvhjärtat försök innan jag for vidare. Jag tänkte försöka hemma i stället. Sagt och gjort. Hur svårt kan det vara att byta en H7?

Femton, tjugo minuter senare och med blodet rinnande från att antal skärsår gav jag upp.

Två dagar senare är det Sivan som har lite mindre händer som försöker. Precis sammar resultat. Dåligt humör, ont och rinnande blod. Åter har minst tjugo minuter gått och då får hon bort den trasiga lampan. Tyvärr får hon även bort bygeln som ska hålla fast alltihop. Därmed är det stopp!

Trots många försök är det bara att inse att det inte går. Hon når precis bort till hålet och att då i blindo och utan att kunna röra fingarna, pilla tillbaka bygeln som ska låsa lampan är för mycket begärt. Vi ger upp.

Hemma läser jag på internet eftersom lösningarna alltid lyckas hittas där. Det gör jag inte nu. I stället läser jag högvis med insändare som folk som plockat bort halva fronten för att komma åt och byta. Trots det så har många av dom varit tvugna att lägga delarna i framsätet och åka till Volvohandlaren för att få det monterat på plats (då med lyset fixat).

Därmed gav jag upp. Jag rinde Mekonomen och frågade vad de tog för att fixa vänster halvljus och svaret var lite flytande. Mellan 100 till 500 kronor beroende på hur bra (dåligt) det gick.  Det var alldeles för svävande så vi tog vägen förbi Volvo i stället och passade då på att fråga om det fanns något trix. Jo, man kunde plocka bort luftfiltret och ta det den vägen. Valde vi att göra det på firman skulle de ha 375 kronor för en sida.

Vi bestämde oss för att prova en gång till och hemma så försökte vi den vanliga vägen. Det gick inte. Vi provade att ta bort luftfiltret. Det gick inte det heller eftersom man behövde massor av fingrar och händer, eller specialverktyg. Så blev det Sivan igen. Lite långa fingrar och ett fantastiskt tålamod gjorde att vi en timme senare var i mål. Lampan på plats och allt fungerande.

Tack Sivan, du är min idol!


Så ser den rackaren ut och strax bredvid den bruna  

 
 kontakten, där skulle fingrarna o hela handen ner...

Kommentarer
Postat av: Arne

Det enkleste er å bytte bil som alle lamper er i orden på .

2009-05-26 @ 10:36:03
Postat av: Pappis!!!!!!!!!!!!!

Va kul att ni har sysselsättnign med bilvård.Själv brukar ja knacka på glaset så funkar det,i ett senare skede kommer naturligtvis lampbyte till.Hoppas ni har det bra i solen.Ut å paddla å ha det.Hällsa.

2009-05-26 @ 11:06:55
Postat av: HerrE själv

Hmmm, byta bil, knacka på glaset. Här var det mer eller mindre goda idéer...

2009-05-26 @ 15:55:55
Postat av: Systeryster

Jag kan se er framför mig, vilket jäkla jobb :-) Sambon har berättat om bilar där du inte KAN byta lampa själv. Man MÅSTE lämna in bilen på verkstad. Vafför gör dom på detta viset????

2009-05-26 @ 21:33:20
Postat av: Skruvat.se Bildelar

Hör av dig till oss på Skruvat.se nästa gång så tipsar vi gärna om hur man gör på bästa sätt. Gratis!



Och behöver du nya bildelar till Volvon så hittar du dom 30% billigare hos oss dessutom.

2009-09-08 @ 20:59:07
URL: http://www.skruvat.se
Postat av: john

kämpat järnet men det gick med upprivna händer o handleder o en hel del envishet och svordomar.



V70.

koppla loss den stora svarta el-dosan/sockerbiten och ta bort dessa kablar så gott det går från gummilocket, (halvljusbyte). koppla loss elen ur den lampa ni ska byta. Det är som en sockerbit man drar rakt ut.

Ta bort ett stålspänne som nästan är omöjligt att upptäcka. Dra bygeln nedåt. Sitter fast i mitten lååångt upp...leta...

ta ut lampa. kolla exakt hur den sitter när ni tar ut den=viktigt.. så ni kan sätta in den på samma plats.

kopppla på bygels igen. behöver då använda en till två fingrar att hålla lampan och andra handens 1-2 fingrar att dra tillbka bygels uppåt.



gummilock sen klart. kolla att lampan lyser så tidigt som möjligt om ngt skulle vara fel,



hatar dessa fulknep de har för att man ska åka in på verkstad. Blir en annan bilmodell nästa gn och då ska jag gå in i bilhallen som spekulant och verkligen kolla säljaren byta en lampa. Förresten ska jag nog gå in hos en volvohandlare och säga att jag överväger att köpa men skulle vilja se denne byta lampa först, snabbt o enkelt.

2009-11-17 @ 23:37:20
Postat av: HerrE själv

Hej John!



Precis så ska man göra, kunde inte uttryckt det bättre själv!

2009-11-18 @ 16:10:02
Postat av: Lars-Erik Larsson

Lampbyte Volvo V70 05, det tog 4 timmar att byta de två halvjusen.

Man måsste demontera hela luftfilterhuset ett jäva jobb.

På andra sidan skall delar av elektonikboxen bort.

Tillverka ett en pinne för att nå fjädern.

Skitbil.

2010-05-16 @ 20:30:26
Postat av: Herr E själv

Bilen i sig är jag nöjd med såhär långt, det är bara lysena som är skit. De ska visst vara åtgärdade på senare modeller (hoppas).

2010-05-23 @ 21:15:50
Postat av: Thomas

Jag åkte till en snäll bilmek som hjälpte mig. Efter 1 timme hemma gav jag upp... 50 spänn hos bilmeken, värt varenda krona.

2010-09-10 @ 12:47:21
Postat av: Mats

Vänster fram gick sönder idag på min V70. Hade reservlampa i handsfacket och tänkte att jag byter på p-platsen där jag stod, men efter att ha öppnat huven och tittat efter insåg jag det hopplösa.

2010-10-11 @ 21:17:10
Postat av: Håkan själv

Mats, det är nog bara att göra som Thomas ovan. Hitta en bra, snäll och billig bilmek :)

2010-10-11 @ 21:36:12
Postat av: Mats

Var på vippen att göra som Thomas. Men jag har svårt att erkänna mig besegrad, så med en dåres envishet gav jag mig på problemet ikväll. Efter 30 minuters pillande satt den nya lampan på plats.

Min luftfilterbox är inte likadan som din, och vad jag kan se på dina bilder så hade jag kanske nån cm mer tillgodo än du. Det skiljer kanske mellan olika motoralternativ, jag har en 2.4D -06.

2010-10-13 @ 20:59:38
Postat av: Håkan själv

Då är det bara att gratulera! Själv håller jag mig till alternativen sambo (som är lika envis som du) eller alternativet med bilmekken :)



Kanske man ska överväga svärfars idé, att byta bil, eller i alla fall byta upp sig ett par årsmodeller då det tydligen blivit bättre....

2010-10-14 @ 09:48:01
Postat av: Niklas

Har jävlats som alla andra. Lösningen var tandläkarspegel och ficklampa för att se hur det ser ut. Sedan får man känna sig fram. Första gången 2 timmar, andra 15 minuter.

2011-03-16 @ 20:50:30
Postat av: Palle

Hej.

Mig tog det cirka 20 minuter att byta lampa på var sida,,,,,

Demontera det som går (luftfilterbox m.m)

sedan så är det bara att använda sig utav en liten spegel ( jag tog frugans lilla resespegel) så att du kan komma åt och se vad du pysslar med.Trixa lite med en flacktång av längre sort på näbben,och se,,,,det går ju som en dans.Kan tänka mig att Volvoverkstan gör något i denna stilen,,,fast de anväder sig nog kanske inte av frugans spegel.

Lycka till.......

2011-04-03 @ 08:24:06
Postat av: Matte

Hej!



Bytte höger halvljus och insåg att det här blir trångt hade också läst på forum att man kunde ta bort luftfiltret så jag började att bända lite i det och insåg att här behöver man specialverktyg. Men jag kom på lösningen efter ett tag och visst är det lite trixit men det går smidigt så här är den.



1. Först ta bort det stora plast locket.

2. Plocka sen bort bygeln helt och hållet som håller fast lampan sen är det bara till att dra ut lampan och dra ur kontakten.

3. Sätt i lampan som det ska vara

4. Sätt tillbaka bygeln

5. Sedan i med kontakten

6. Sen i med det stora locket, titta lite på locket så ser du hur det ska sitta. Får du i det rätt så är det bara ett litet drag åt vilket håll som helst så sitter det (har jag för mig).



Mina händer är inte så små har large i storlek på handskar så får ni en liten fingervisning om hur stora mina händer är ;)



Men det är inte därför jag letar runt på google just nu utan när jag var klar med lampbytet så visade sig att fler lampor var trasiga och det var höger bromsljus och jag vet inte hur jag ska få bort den. Jag har V70-04. När jag öppnar luckan så ser jag en grå vridspak och det är lampan ovanför som inte ser lika dan ut. Den sitter väldigt trångt till hur får man bort den?



Jaja jag få ta och forska vidare. Hoppas instruktionerna till att byta halvljus vid luftfiltret på en V70 kan bli till någon hjälp för nån volvoägare ute i Sverige.

2011-06-30 @ 22:24:18
Postat av: Odei

Du får dra ut lilla högtalaren som sitter ovanför locket till baklampan och där under hittar du bromsljuset så gör man på min V70 06a men tror att det är samma sak. Lycka till :)

2011-11-19 @ 23:48:18
Postat av: Henke

Spegeltipset var grymt. Det var jäkligt lurigt men det gick!

2011-12-11 @ 19:00:32
Postat av: Robert

Har en V70 Classic (-08'a) 2,4. Måste tyvärr säga att NEJ, det har inte blivit bättre på dom senare modellerna (kanske på V70 II), det borde vara brottsligt att konstruera ngt dylikt, bytte högerlampan för ngn månad sen, det tog 1 1/2 timme att få bort lampan, 1/2 timme att få dit nya. Och ny har vänster också gått sönder...!! Gav upp efter 1/2 timme, ser inte hur det skulle vara möjligt att byta utan att demontera halva bilen. Funderar på att åka till volvo-verkstan och kräva att dom byter gratis. Hur kan man vara så dum att dom bygger bilen kring en lampa... Aldrig mer en Volvo...

2012-01-21 @ 18:32:33
Postat av: Daniel.

På v70II är det bus enkelt!! Hela strålkastaren demonteras genom att dra ur två sprintar uppåt. Dom sitter helt synligt när man öppnar huven. Jag har en 06a v70... fy fan säger jag bara. Sitter och klurar hur jag ska lösa detta. Låsbygeln fick jag med mig ur lyktan så jag har ingen anning om hur jag får in den igen.

2013-12-09 @ 21:22:40
Postat av: Håkan

göra som de flesta andra... erkänna sig besegrad och kontakta en verkstad? :)

2013-12-09 @ 21:28:00
Postat av: Håkan

göra som de flesta andra... erkänna sig besegrad och kontakta en verkstad? :)

2013-12-09 @ 21:28:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0