In i tullen (igen) och bomavgifter

I fredags åkte jag till Norge för att jobba. Återigen var vi på varsitt håll eftersom Sivan denna gång är i Sverige. Eftersom det var helg och jag räknat ut att jag skulle komma att passera Göteborg vid halv fyra såg jag mig om efter alternativa vägar. Det fanns inte så mycket att välja på så det blev över Falköping, Trollhättan. En fin väg som nog hade gått fort om det inte varit för det extrema regnandet som kom under en halvtimme.

I Uddelvalla blev det stopp för att äta och handla och därefter var jag ganska snart vid norska gränsen. Redan på svensk sida måste man slanta upp 20 NOK för att få köra in i landet Norge. Sedan fortsätter det med bomstation efter bomstation och idag är det fyra stycken som passeras innan vi är framme. Under sommaren är det planerat för ytterligare fyra stycken och då kommer kostnaden för resan vara upp emot 200 NOK.


Norsk bomstation i Sverige. 20 norska kronor tack!

Även denna gång fick jag ta omvägen över tullen. Som svensk blir man troligen aldrig genomsökt utan de är troligen mer ute efter norrmän som varit och handlat svensk mat och sprit. Vägen spärras dock med bommar och alla som åker just då får ta omvägen via tullstationen. Tullarna vinkar och nickar och så får man åka ut på andra sidan. Det är väl lika bra det för jag tror inte svenskarna har så mycket att förtulla förutom lite mat för eget bruk.


Rött kryss i vänster innebär in i tullen. Kontroll på fredagskvällen


Vägbomen. Ingen återvändo


Tullstation. Vink, vink och sen är vi snart ute  på E 6 igen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0