En spännande bok

Innan jag åkte till Norge var jag och handlade böcker. Det är så skönt att placera sig i trädgården med en stol och en bok. Denna gång blev det bland annat en bok av John Grisham, en amerikansk författare och jurist som i huvudsak skriver thrillers om domstolar och folk runt i kring. De är lite varierande men på det stora hela spännande även om de kan bli lite enahanda.

Denna gång fann jag en bok som  heter "Den oskyldiga mannen; Mord och orättvisa i en småstad"

Den kändes lite märklig, men efter att ha kommit in i den så blev den bara bättre och bättre. Speciellt som jag efter en stund insåg att det var en bok som baseras på verkliga händelser och verkliga personer. De enda som fått nya namn var de våldtäcktsoffer som skildrades i boken.

Boken handlar om Ron Williamson, en amerikansk basebollspelare som är lite på glid. Han blir misstänkt för ett mord på en kvinna och man finner också att han har en vän som dras in som medmisstänkt. Vi får följa hur polis, åklagare, försvarare, anhöriga och de anklagade påverkas eftersom tiden går. Ron och hans kamrat blir tidigt misstänkta på grund av avvikande beteende och det dröjer inte innan polisen börjar fabricera bevis föra att få åtalet att hålla till dödsstraff.

Grisham drar här fram hur ett USA i massor av fall mörkar bevis, eller skapar egna bevis för att få snabba domar. Att man låter sig manipuleras eller manipulera för att komma dit man vill. Han visar hur obarmhärtigt dödsstraffet är och hur fängelset systematiskt plågar sin fångar på olika sätt. Likaså hur svårt det är att få den hjälp man behöver och har rätt till.

Boken finns som pocket och jag rekommenderar verkligen den. Den ger dålig smak i munnen, men det tror jag bara vi har gott av.




Kommentarer
Postat av: Siv

"Gratulerar med dagen". Hoppas att det blir ett sedvanligt firande med pompa, ståt och nationaldräkter.

Apropå boken Du läst har jag inte läst just den men ett par andra böcker av Grisham. Upplever dem spännande men något långdragna.

Ha en bra dag!! Kram!!!

2009-05-17 @ 12:28:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0