Söndagsdopp i Gamlebyviken

Så var det dags för doppet som vi pratat om länge. Dagen till ära var det sol från klarblå himmel, men temperaturen var kring nollan och det blåste kall nordanvind. Deltagarna som skulle bada hade av olika anleningar, eller just på grund av kylan decimerats till två stycken. Stig, vår skidskoledare och så jag. Anki var också med men hade en besvärlig förkylning att skylla på så hon fick bli kameraansvarig.

Vi fann ett par gamla vindbrunnar, men jag som var först ut hade svårt att komma igenom isen. Till slut fick jag stå ute på den svaga isen och hugga en ring igenom. Trots att isen bara var max tre centimeter fick var ringen till slut upphuggen med hål med ett max avstånd på 5 cm mellan.

Vad som hände var att jag började sjunka. Då hade jag mest lust att kliva av eftersom jag sjönk väldigt sakta. Jag fortsatte hugga och till slut sprack den. Inte så att hela ringen sprack, utan det blev bara ett litet hål där jag stod och allt som skedde var att jag sjönk ner till midjan. Ryggsäcken gjorde att det tog stopp och det var bara att kravla sig upp.

Vi åkte 25 meter ytterligare mot centrum och här fann vi en vindbrunn som såg lite mörkare ut. Vi kom överens om att försöka igen och jag åkte ut. Nu kom jag bara ett par meter så for jag rätt igenom. Ingen dramatik alls. Det blev blött och det blev lite kallt igen (jag var ju i och försig redan våt). Jag vände mig runt, poserade för kamerorna och åskådarna ett par sekunder innan jag återigen tog upp mina dubbar och kravalade mig upp. Isen brast de två första försöken, men sedan bar det.

Jag trodde det skulle bli svårare att få upp benen bakom sig med skridskorna, men det var inga större problem.  Allt fungerade, men väl uppe på land var fingar och händer iskalla. Kanske det var värre på grund av att jag nu varit våt en bra stund. Men jag tror nog att man ska vara väldigt snabb att få på sig bra vantar.

Klädbytet gick galant, även om det tog lite tid. Stig gjorde som jag tidigare och åkte ut vid sidan av "mitt" hål och for raskt igenom han med. Kanske låg ha lite djupare i vattnet än jag (beroende på ryggsäcken?) men det var inga problem att vända och ta sig upp där heller.

Klädbytet gick raskt. Av med kläderna på överkroppen och på med torrt. Fram med liggunderlag att stå på och så av med pjäxor och det andra på underkoppen. Sedan var det bara att snabbt dra på nytt innan jag hällde upp varsin varm rätt i koppen åt oss. Därefter var kroppen varm igen.

Dagens övning var därmed slut och det var ingen större grej. Den kommer jag säkert göra om.


Vindbrunnen bär och jag försöker hacka mig igenom med en cirkel



Efter mycket huggande far jag så igenom, halvvägs



Lätt som en plätt att dra sig upp på fastare is



Våt!!


Så åker vi till nästa vindbrunn och jag lyckas bättre nu


Tog mig lätt upp ur vaken även denna gång. Stig fotograferar



Knallröda fingrar och ben, men inte speciellt kall annars

Kommentarer
Postat av: systeryster

Ni är inte kloka! Eller i o f s så är det väl just det ni är... Men hur kom du på tanken att göra två dopp. Klart som korvspad att du måste ha blivit rejält nedkyld efter första halvdoppet ;)

Jag väntar med doppet tills i juli!!!

2009-03-01 @ 17:07:51
Postat av: HerrE

Vad gör man inte för att få vara sin sambos hjälte?



Sen ville jag ha lite bra bilder och det blev det inte första gången. När jag kom hem så visade det sig att det inte blev det den andra gången heller. Men då orkade vi inte åka tillbaka och doppa oss en tredje gång :)



Hörs!

2009-03-01 @ 17:12:21
Postat av: Siv

DU ER MIN HELT ALLEREDE! Og nå ble du det enda mer! Du er skikkelig tøff og jeg er glad det gikk bra. Dette vil jeg gjøre også! 1000 klemmer og all min kjærlighet!

2009-03-01 @ 17:31:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0