Paddelsäsongen är i gång

Idag blev det sol efter ett par timmars gråväder. Jag bestämde mig bums för att lasta kajak och sticka ut en tur. Nu var det inte så lätt som jag tänkte för av en eller annan anledning fattades både det ena och det andra. Först fann jag inte fästena till takräcket. När jag sedan hittade dom så fann jag inte spännbanden.

Sedan var transportskyddet borta och jag övervägde om jag kanske skulle ställa in turen. Till slut fann jag ett par andra spännband och så kom kajaken på biltaket och det andra i en påse i bilen. För att vara en kommun som skryter med havet och skärgården så är det väldigt illa ställt med platser att lägga i en kajak. Det finns ett ställe där båtar läggs i och tas upp men det är på norrsidan av Västervik och redan här har du då 40 minuters lite enformig paddling innan du ens kommer ut till Gränsö.

Jag valde idag att ta en runda i hamnen och sedan fortsätta efter land, ner mot Lysingsbadet där jag tänkte paddla in bland Korpaholmarna som ligger på andra sidan badet. Det gick bara en bit och sedan var det stopp. Isen låg tämligen tjock inne i de trånga passagerna och efter att ha kört in i den insåg jag att det inte skulle gå att ta sig igenom den. I alla fall inte utan att bruka så mycket våld att jag skulle riskera att kantra, och det var jag inte intresserad av.

I stället vände jag och paddlade tillbaka så jag kunde fortsätta färden söderöver. Jag paddlade bara så jag såg båken på Spårö där jag vände och gick norr om Östra Skansholmen för att sedan smita in vid Sandvik på Gränsö. Solen som tidigare hade skänkt varma strålar på mig försvann nu i skyar och det blev raskt kallare.

Därför satte jag kursen hemåt. Jag tog genaste vägen och följde farleden hem till stan. Då var jag rejält kall om händerna då jag paddlat och varit våt. Därför stoppade jag i fem minuter nere i hamnen igen. Jag bara satt i kajaken och lät händerna tina upp då solen nu återigen var framme.

Det ska bli kallare till veckan, men det gör inget. Jag hade tänkt att skridkskosäsongen var slut, men jag får nog tänka om där. Fantastiskt. Tänk att under ett par veckor nu kunna både spela golf, paddla, åka skridskor, snowboard och skidor. Det är ett fantastiskt land vi bor i!


Bilden är tagen av HerrE utanför Västervik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0