En dålig livräddningslina

Årets julklappar till Sivan var lite blandade. En av de saker hon fick var en livräddningslina och eftersom de inte hade den vanliga röda Lundhagslinan trodde jag i min enfald att dom ersatt den med en i alla fall lika bra produkt.

Så var inte fallet. När vi i helgen var ute på havet så passade vår ledare på att träna oss i linkastning och bruk av isdubbar. Det visade sig då att Sivans lina var helt oduglig. Dels så gick det bara i första försöket att kasta ut den ca 15 meter. Sedan var det stopp. Vad som sedan hände var att linan trasslade sig och blev t o m knutar. Något det såklart inte ska bli om man mot förmodan missar första kastet. Det får inte vara kört då.

Det som sedan dessutom (som om inte det tidigare var nog)  var att linans förvaringspåse inte gled på isen. Du kastar linan med ett underhandskast och i stället för att kasta upp och ända fram så kastar du med kraft och längs med isen och låter den därmed glida ner till den hjälpbehövande.

Sivans lina gled bara på ren kraft. När kraften i kastet avtog stannade linan. Den var som ett fint sandpapper på den vattenvåta isen. Kanske att den fungerat på en torr is, men sådan är som alla vet isen sällan här.

Idag ska jag åka till sportaffären för att byta produkten. Hur det går kommer det säkert en rad om här....


Livräddningslina av det dåliga slaget

UPDATE:

Team sportia tog utan problem emot linan. Mannen jag pratade med lyssnade till mina klagomål och skulle ta med dessa till leverantören. Dessutom var det inte problem när det gälde återköp. Valfritt om jag ville ha pengarna tillbaka eller tillgodokvitto.

Det är skönt med den sortens butiker!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0