Det är REA på stan (hela tiden)



Jag har tidigare pratat om den norska rean som infallet två gånger om året. Då är det först halva ordinarie reapriset vecka ett. Sedan halveras reapriset med 50 % fram till dess att allt är utsålt. Det är rea två gånger per år. Höst och vår då hela lagret skiftas. Det är då ALLT gammalt som ska bort.

Idag har jag varit runt på ett antal klädbutiker. Alla hade stora skyltar om rea, både utanför och inne i butiken. Vad är detta då? Jo alltför ofta är det 10% eller 20% och då på redan billiga varor för 100-150 kronor. Det vill säga 10-20 kronors rabatt! Hos vem väcker detta intresse?

Jag handlar varje månad sport och frifuftsartiklar för ett antal kronor och ser att dessa butiker är de allra värsta. Idag fann jag en PEAK-jacka som man hävdar ordinarie pris är nästan 7000 kr och nu begär man 4500. DET var nog vad jackan egentligen kostade. Jag har tyvärr en stark känsla av att just sportbutiker "saltar" priserna för att sedan ge ett pangerbjudande som egentligen är ungefär vad sakens pris borde vara. Jag som reser i två länder ser detta, gång på gång och framför allt är det i svenska sportbutiker (även om jag tror att dom norska också fuskar).

Vad som är nästan ännu värre är de utförsäljningar dom har. Idag var det Team Sportia som hade smällt upp tre stativ med extrarea. Här var det helva ordinareipriset, men vad var det för varor? Jo rena skiten. Billiga produkter av låg kvalité i modeller och storlekar som torde vara omöjligt att sälja till ordinarie pris, även om det är billigt. Jag tror kort och gott att vi kan konstatera att det är saker som blivit fel. Saker som inte gick att sälja, som ingen ville ha, även fast det var extra billigt.

Nej, vi konsumenter kan bara beklaga detta och tvyärr ser jag folk som går på det. Låt i stället skiten ligga så tvingas handlarna till att beställa bättre produkter och ha bättre priser. Rea kommer såklart återigen bli rea om vi inte springer benen av oss efter dessa 10 och 20 kronersrabatter...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0