Fjellinjen AS

Norge är Norge och för den som säger att vi borde slå ihop våra länder kan jag bara säga att du vet inte vad du pratar om. På Skavlan i fredags framkom det att man ofta som utlandssvensk efter en tid inser hur jäkla bra vi har det i Sverige och hur bortskämda vi är med att saker och ting fungerar relativt bra. Speciellt när det gäller statlig och kommunal verksamhet.

Sivan, min livskamrat har i dagarna fått en räkning från just fjellinjen AS. Det är på 312.50 NOK varav 12.50 är kostnaden för att ha passerat en av norges alla bomstationer. Okej det, även om dessa bomstationerär ett djävulens påhitt för att pungslå folket på extrapengar till stadsskassan.  

Problemet med räkningen påslagsavgiftenpå 300 som dom vill ha i förseningsavgifter. Eftersom Sivan inte fått någon första räkning så blir det lite tokigt. Adressen på räkningen är till vår gamla bostad i Norge och bolaget upenbarligen inte bryr sig om att uppdatera utifrån norskt folkeregister.
Posten å sin sida är inte heller intresserad av var folk har tagit vägen. För trots att ingen bor på adressen sedan över ett och ett halvt år fortsätter posten/brevbäraren att trycka ner det som går i alla brevlådor. Självklartåker ingen tillbaka för att kontrollera det mer än högst någon månad efter flytt. Jag kan föresten berätta för den skeptiske läsaren att i de hybler vi bott under det sista året tvingar brevbäraren ner reklam fram tills brevlådan hotar att rämna (eller att någon tömmer den).

Nu ringde i alla fall Sivan upp Fjellinjen för att få räkningen. Det lät sig självklart inte göras hur som helst och fel, det hade deinte gjort. Skulle det möjligen gå att göra något åt det så var hon tvungen att skriva en formell klagan till företaget. Därpå behandlas den och vi får så småningom svar, dvs att det inte är självklart att Sivan får rätt.


Norskt krångelbolag, Fjellinjen AS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0