Kajakrollen del två

Igår var det återigen hyggligt väder. Det var ett tunnt soldis på himlen, men det var varmt och skönt. Huvuddelen av dagen gick åt till att sitta ute i solen och lästa som två pensionärer. När klockan blev lite över tre började vi packa ihop allt som vi behövde för  någon timmes kajakträning vid sjön.På väg ut till Sandvik på Gränsö stoppade vi vid sportbutiken och köpte oss ett cyklop med snorkel. Det sistnämnda för att använda vid annat tillfälle.

Sivan var först ut och ville direkt testa att gå ett helt varv. Jag visade hur hon skulle sitta och hur paddels skulle dras och så vände hon sig runt. Det blev närapå ett perfekt försök. stod i framkant och det behövdes bara en liten knyck av mig och så var hon uppe igen. Otroligt läckert.

Efter det gjorde hon ytterligare 5-6 försök innan hon gav upp. Dessa gånger kom varken huvud eller överkropp tillräckligt långt bak för att komma upp ur vattnet.

Jag testade en annan variant som jag läst om. Jag satte flottören på paddeln (fllottör är en uppblåsbar påse som man sätter på paddeln för att kunna utnyttja som ponton när man ska ta sig i en kapsejsad kajak) och så gick jag djupare och djupare. Teorin med detta är att öva in muskelrörelsen, kropp, huvud och paddel i en synkroniserad, van rörelse.

Det gick bra och när vi gav upp för dagen var jag nästan runt. En eller ett par gånger till så är jag redo för att prova fullt ut igen. Då utan flottör såklart. Det bästa var att nu känns det som hoppet återkommit. Det här ska vi greja!


Påväg upp från uppochnervänt läge. Paddeln drar


så kommer snart själva höftknycken som ska lyfta den sista biten


Uppe och kan pusta ut. Det gick ju!


Lite lek med de sista krafterna


"Gubben E" är trött och får pusta lite. Färdiga för dagen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0