Bildresa från Öland

Då vädret blev så fint som utlovat så packade vi med lite saker och begav oss mot Öland i går morse klockan åtta. Transportsträcka ner till Borgholm där vi stoppade och gick en tur mest för att man skulle göra det. Sivan var där för ett år sedan och jag har varit där ett antal gånger. Allså var det inte så mycket nytt att se. Vi blev hungriga och Sivan prövade en öländsk kroppkaka utan att bli imponerad. Jag förstår varför eftersom den serverades halvvarm. Själv käkade jag en kebabtallrik vilken var betydligt bättre.

Efter detta satte vi av norrut. Jag ringde min syster och frågade vad de gjorde och vi bestämde att träffas en stund senare. Väl framme lade vi upp strategi för dagen och så gick vi ner till stranden vid Sandbybadets camping. Vi badade och solade ett par timmar. Det var isklallt i vattnet, men det svalkade bra.

Därefter gick vi hemåt systerysters hus, men vi tog vägen över Sonjas camping rätta att plats 133 stod tom???) (kan beså jag fick visa Sivan var jag tillbringade mina somrars öland. Det blev en dusch när vi kom tillbaka innan vi satte oss i bilen och for söderut. Vi åkte ner till Sandvik och kvarnen. Här svängde vi norrut och tog kustvägen för att långt senare, och många bilder, komma fram till Ölands norra udde och Långe Erik.

Klockan var då över 18 och vi hade bestämt att äta middag med systeryster på Terassen i Byxelkrok klockan 19. Inga problem så långt. Väl tillbaka visade det sig att det var svårt att få bord eftersom det var ett 60-årskalas pågående. Det belv nästan en timmes väntan innan maten var beställd och tyvärr måste jag säga att den bara var okej när den kom på bordet. Ser man sedan till att pizzan kostade hundringen blev det sammanlagda betyget underkänt. Hur som helst var det trevligt att träffa S Y med man igen. Något som jag borde göra oftare.

Klockan 21 satte vi oss i bilen och for hemöver till våra katter som var otroligt glada att se oss igen.

n v
Sivan spretar i den vita, fina sandbysanden


Påväg upp från badet


Väderkvarnen vid Sonjas camping


Kvarnen vid Sandvik. För övrigt det enda stället där jag inte orkat
en hel pizza



Fiskestuga efter kusten


En annan stuga med Blå Jungfrun i bakgrunden


Kanske tjuren Ferdinand?


Så ett par kalvar av samma ras


En annan typ av kvarn längs kustvägen


Sivan vid små öländska raukar


Ett par vackra och gamla stenhus


Sivan sträcker på sig i en av många stenbyggen


Hela västsidan består av fantastiska byggen av de platta stenarna


Sivan utanför långe Erik, Ölands norra udde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0